Boeing představil unikátní koncept hypersonického letounu. Má za úkol naznačit, jak budou vypadat jeho armádní stroje za padesát let. Konstruktéři věří, že budoucnost přinese zejména možnost létat rychlostmi, které s dnešní technologií považujeme za nepředstavitelné.
Kolik machů?
Hypersonická rychlost je taková, která překoná alespoň pětinásobek rychlosti zvuku – tedy leteckým jazykem řečeno mach 5. Rychlost zvuku se sice liší v závislosti na nadmořské výšce a teplotě, obecně ji lze ale odhadnout na 1225 km/h. Hypersonický stroj tedy musí létat rychlostí nejméně 6 125 km/h. Takovým tempem by obkroužil zeměkouli za dvě hodiny a pár minut. Současné vojenské letouny dosahují pouze rychlosti, jíž se přezdívá supersonická. Do tohoto označení spadá jakákoli rychlost mezi 1,2 a 5 mach.
Boeing na dva pohony
Boeing budoucnosti využije k dosažení hypersonické rychlosti kombinaci několika pohonů. Nejprve nastartuje klasický proudový motor, s nímž dosáhne rychlosti mach 3. Pak se aktivuje náporový motor, který stroj popožene ještě dál. To pro konstruktéra znamená obrovské množství součástek, které se mohou pokazit. Pohon navíc musí být postaven z vysoce odolných žáruvzdorných materiálů. Letadlo musí být schopno kromě bláznivého letu také bezpečně přistát a v neposlední řadě je třeba, aby proudový motor dokázal v případě, že zhasne, znovu nastartovat v extrémních rychlostech.
Půjde to rychleji?
Maximální letová rychlost platí za oblast, v níž letectví poměrně brzy narazilo na své technické a fyzikální limity. Například současná americká stíhačka F-35 Lightning II dovede létat maximální rychlosti 1930 km/h. To nezní špatně, ne? Pokud se ale podíváme na stíhač F-100 Super Sabre, který patřil mezi špičku v polovině minulého století, zjistíme, že už tehdy dosáhl až na 1390 km/h. Vzhledem k tomu, že vývoj obou strojů dělí padesát let, to zrovna propastný rozdíl není.
Hypersonický závod
Boeing věří, že právě rozvoj technologií v posledních letech konečně umožní rozvoj hypersonických stíhaček a průzkumných letounů. A že vzduch ovládne nikoli ten, který má účinnější zbraně, ale dynamičtější motory. Není v tom sám: Vlastní hypersonický pohon vyvíjí také Aerojet Rocketdyne, který konstruuje motory pro americké raketoplány, dále výrobce družic, raket a zbraní Orbital ATK a nakonec i další letecký gigant Lockheed Martin.
Nový Blackbird
Také legendární SR-71 Blackbird (jeho příběh se dočtete v boxu) se dočká svého nástupce. Lockheed Martin už nějakou dobu vyvíjí model SR-72. V posledních měsících jej dokonce řada leteckých fandů v Kalifornii spatřila na vlastní oči, jak létá v okolí aerodílny Skunk Works. Jeho existenci přiznal i jeden ze šéfů Lockheed Martin. Podle jeho slov se začne vyrábět na začátku příští dekády a dosáhne rychlosti až mach 6.
Rekordman SR-71
Nejrychlejší pilotované letadlo na světě je experimentální průzkumník Lockheed Martin SR-71 Blackbird. Už déle než čtyřicet let. Kapitán Eldon W. Joersz v něm dosáhl při testovací misi v roce 1976 rychlosti 3529 km/h. To odpovídá zhruba číslu mach 3,3. Kromě toho drží rekord také v dosažené výšce. V témže roce v něm vystoupal kapitán Robert Helt do úrovně 25 929 metrů. Kromě toho vynikal Blackbird i svou užitečností. V armádě sloužil déle než třicet let a například během války ve Vietnamu se nikomu z nepřátel nepodařilo ho strefit. Není proto divu, že letectvo touží po jeho nástupci – modernějším a pochopitelně ještě rychlejším.
ABC TV: České Gripeny
ABC TV: Prohlídka stíhačky Gripen • Zdroj: redakce ABC