Dvě miliardy: Tolik lidí se zaregistrovalo na sociální síti Facebook od jejího vzniku roku 2004. 87 milionů: Tolik uživatelských účtů bylo zneužito v aféře společnosti Cambridge Analytica. Ta využila možností Facebooku, stáhla si uživatelské profily a pečlivě je zanalyzovala. Výsledkem byly informace o názorech lidí, na které se snadněji cílila politická reklama. Ovlivňováním konkrétních lidí pak měla firma pomoci ke zvolení současného prezidenta Spojených států Donalda Trumpa.
Miliony lidí na Facebooku
V USA žije kolem 325 milionů obyvatel, z toho jich k posledním volbám přišlo necelých 130 milionů. A když se teď dozvíte, že z celkového počtu zneužitých účtů jich minimálně 70 milionů patří Američanům, dojde vám, proč jsou na místě obavy. A nejen obavy z manipulace veřejným míněním, ale také nejistota ohledně čestného chování Facebooku, zatím pevně sedícího krále sociálních sítí. I ta je důvodem, pro který se někteří lidé rozhodli z Facebooku odejít. V jejich čele stojí Elon Musk, který vymazal účty svých firem Tesla a Space X.
Aplikace krade
K únikům uživatelských profilů dochází neustále. Obvykle jsou za ně zodpovědní hackeři, kteří buď na objednávku, nebo kvůli prodeji získávají data o uživatelích nelegálně. Cambridge Analytica však data získala relativně legální cestou jako analytická společnost spolupracující s Facebookem. S pomocí aplikace thisisyourdigitallife provedla na Facebooku placený akademický výzkum u 270 000 lidí. Aplikace však zároveň sosala detailní informace o uživatelích a jejich přátelích. Nebýt bývalého zaměstnance Cambridge Analytica Christophera Wylieho, nikdo by se nikdy nedozvěděl, co se děje za našimi zády.
Konec spolupráce
Problematické je to hlavně kvůli tomu, že aplikace kradla citlivé osobní údaje. Ty spadají do širší kategorie osobních údajů, které jsou ve všech zemích zákonem chráněné a bez souhlasu s nimi komerční společnosti nesmí nakládat. Cambridge Analytica to nicméně dělala. A jak se zjišťuje, nebyla v tom sama. Facebook v týdnech po odhalení začal utínat spolupráci s dalšími analytickými firmami, třeba s AggregateIQ nebo CubeYou. Ty podle již známého scénáře využívaly kvízové a dotazníkové aplikace, aby pobraly co nejvíce údajů.
Digitální stopy
Facebook má před dvě miliardy uživatelů. Instagram kolem 800 milionů. YouTube 1,3 miliardy. A počty připojených každoročně narůstají. Každá síť umožňuje lidem komunikovat nejrůznějšími způsoby, bavit se nad jejím obsahem, číst si zprávy, lajkovat příspěvky kamarádů nebo prostě jen okounět. Tyto činnosti za sebou zanechávají stopu jako ve sněhu. Vyměňte sníh za jedničky a nuly a namísto sněhule do nich nechte otisknout kliknutí nebo stisk klávesnice. Vidíte, jak se klikance otiskují do dat? Podobně je vidí analytický program, který přesně ví, na co se díváte, co se vám líbí, v jaké aplikaci strávíte nejdéle, s kým se kamarádíte a spoustu dalších detailů. Dohromady z nich udělá váš digitální klon a na ten už se reklama cílí docela snadno.
Zdarma není zdarma
Každá registrace na libovolnou sociální síť na první pohled vypadá jako "zadarmo", ale ve skutečnosti je zaplacena informacemi o vás. Těžení informací tak nelze úplně zabránit. Lze ho však kontrolovat minimálně tím, že si dáte pozor na to, jaké informace o sobě vyplňujete, jaké aplikace instalujete a na co klikáte. Nejlepší možná obrana je tedy přemýšlet nad tím, co na internetu děláte. Takže teď, když to víte, nezapomeňte olajkovat ábíčko na Facebooku iABC.cz!
Psychometrická segmentace
Jedna z metod při třídění dat se nazývá psychografická segmentace trhu. Rozdělí profily lidí do skupin podle životního stylu, společenského postavení anebo osobních zálib. Každá skupina se dále dělí na podskupiny, až získáte poměrně přesný profil lidí, kteří budou při určité reklamní kampani spíše ochotní koupit novou koloběžku anebo zvolit Prasátko Pepu za starostu.