Ehang 184
Když se před pár lety poprvé objevil projekt čínského aerotaxi, brali jsme to spíše s humorem. Dnes už je ale firma Ehang zavedený výrobce hobby dronů a vývoj bezpilotního taxíku posunula o pořádný kus dopředu. Před měsícem úspěšně svezl čtyřicet čínských novinářů na výlet okolo města Kanton a brzy má jít do prodeje. Ehang tvrdí, že jeho dron dovede létat klidně i v bouři nebo za silného větru. Kdyby přeci jen nastal problém, aktivuje se nouzové ovládání z řídicího centra, kde se na dálku ujme stroje zkušený pilot. Odhaduje se, že Ehang 184 vyjde minimálně na pět milionů korun.
Uber Elevate
Svým unikátním přístupem a mobilní aplikací Uber navždy změnil svět taxíků. Teď chce být průkopníkem i ve vzduchu. Podle aktuálních informací plánuje možná už do pěti let spustit službu Uber Air, která bude vozit pasažéry po městě flotilou malých elektrických letadel. Má fungovat podobně jako klasický Uber. Pomocí aplikace si přivoláte nejbližší volný letoun a rovnou si nastavíte i cíl. Samozřejmě pro vás ale nepřiletí kamkoli. Uber si chce pronajmout střechy výškových domů, které zpřístupní a přemění je na letecká nástupiště. Samotný stroj vyvíjí společně s NASA a proslulým výrobcem vrtulníků Bell Helicopters.
Airbus Vahana
Projekt Vahana vznikl před dvěma lety a za cíl si dal vyvinout bezpilotní taxi s nízkou cenovkou a vysokou spolehlivostí. Sloužit má podobně jako Elevate od Uberu. Výtahem se svezete na nejbližší vertiport a zavoláte si pomocí mobilní aplikace dron. Kolik bude taková cesta stát? Propagační video ukazuje, že cca 70 km dlouhý let Vahana zvládne za 18 minut a naúčtuje vám za něj cenu 77 dolarů (asi 1600 Kč). Na rozdíl od Uberu známe také jeho technické specifikace. Má rozpětí křídel šest metrů, váží 745 kg a létá rychlostí až 170 km/h.
Volocopter VC200
Volocopter vznikl jako skromný projekt německých nadšenců. Teď ho ale podporují například automobilový obr Daimler či americký Intel, který pro něj začal vyvíjet umělou inteligenci. Volocopter létá za pomoci osmnácti rotorů a devíti senzorů. Díky této kombinaci by měl být schopen manévrovat s maximální přesností. Zatím dokáže létat 30 minut v okruhu 25 kilometrů o rychlosti až 100 km/h. Volocopter už je ve zkušebním provozu v Dubaji, kde ho testuje místní dopravní podnik a chce vzdušné taxíky co nejdříve zavést jako nový způsob veřejné dopravy.
Lilium
Další německý stroj Lilium na rozdíl od Volocopteru nevyužívá rotory. Na křídlech nese celkem 12 klapek a na nich sérii celkem 36 elektromotorů, které fungují jako klasický proudový motor. Klapky se natáčejí podle situace – při vzletu se sklopí do svislé polohy pro vertikální vzlet, ve vzduchu se pak narovnají a umožní dronu letět dopředu. Letoun Lilium je maximalista: Dosáhne rychlosti až 300 km/h a na jedno nabití by měl doletět až 300 km daleko. Má rozpětí křídel deset metrů a uveze až pět pasažérů.
Passenger Drone
Další aktuální příspěvek do světa bezpilotních taxíků se jmenuje prostě Passenger Drone. Na první pohled nijak neohromí ani svým vzhledem ani schopnostmi – ve vzduchu vydrží maximálně 25 minut a dovede létat maximální rychlostí 70 km/h. Možná ale ukazuje pravou tvář současných strojů. Jeho vývojář Peter Delco v jednom rozhovoru prohlásil, že delší let na větší vzdálenost je při současné technologii nemožný. Možná tedy ostatní výrobci při svých smělých prohlášeních počítají s tím, že v době dokončení projektu budou k dispozici mnohem pokročilejší akumulátory, dnes by ale slibům nedostáli.
Surefly Workhorse
Americká dílna Workhorse se už déle než deset let věnuje vývoji elektrických užitkových vozů. Nyní se pustila i do vývoje bezpilotní helikoptéry. Vejdou se do ní dva lidé a doletět by měli na jedno nabití až 100 kilometrů. Na rozdíl od ostatních bude možné vrtulník Surefly pilotovat. Řízení je ale nastaveno tak, aby ho zvládl opravdu každý a systém pilotovi maximálně asistoval.
Zajímavý je i z konstrukčního hlediska. Celá helikoptéra je z lehkého a odolného karbonu. S ním sice pracuje dnes leckdo, skoro nikdo si ale nevystačí jenom s ním. Jak celokarbonová konstrukce obstojí ve vzduchu? Odpověď se dozvíme už za rok, kdy má Surefly získat certifikaci od leteckého úřadu pro neomezený provoz po celých Spojených státech!
Historie dronů
1782 – vzlet prvního horkovzdušného balonu bez posádky
1848 – Rakušané bombardují Benátky balony s výbušninami
1898 – Nikola Tesla představil lodičku dálkově řízenou radiovými vlnami
1940 – Američané na dálku navádějí bombardéry do nacistických doků
1960 – nasazení průzkumných dronů Lightning Bug ve válce ve Vietnamu
1990 – technologie se zdokonaluje a drony se začínají využívat ve vědě
2005 – začínají se objevovat první drony pro amatéry
2013 – Amazon oznámil vývoj vlastních doručovacích dronů
2016 – první veřejné představení dronu Ehang 184
Pilotované aerotaxi
Používat letadlo jako taxíka není zase tak nová myšlenka. Firmy, které vám na zavolání zajistí během krátké doby vzdušný přesun podle vašeho přání, fungují už docela dlouho, a to i u nás. Jen nepoužívají drony, nýbrž malá pilotovaná letadla. Obvykle jde o stroje Cessna či Beechcraft. Také nelétají ve městech. Zákazníci si je objednávají pro přepravu po republice či do sousedních zemí. Aerotaxi v podobě hydroplánu je populární také na souostrovích, kde je let rychlejší a příjemnější než cesta lodí.