Zelená zbarvila mapu podzemní sítě v roce 1978. A protože křižovala červenou trasu C, dočkali se Pražané i prvního přestupního bodu – Muzeum. Původní trasa vedla od Leninovy (dnešní Dejvická) na Náměstí Míru, potom se dál rozrůstala až do stanice Želivského a napojila tak na podzemní dráhu celé Vinohrady. K poslednímu rozšíření dráhy došlo před třemi lety, když se příhodně protáhla až k nemocnici v Motole a přiblížila cestující k letišti Václava Havla skrz stanici Nádraží Veleslavín.
Nejhlubší stanice
Stavaři museli v ulicích dávat velký pozor, aby nepoškodili základy historických budov, protože kopali velmi hluboko pod nimi. Dokonce vyhloubili nejníže položenou stanici pražského metra (53 metrů pod zemí), do které vás z Náměstí Míru svezou nejdelší eskalátory v Evropě. Zkuste si taky někdy všimnout, že na trase A mají stanice většinou jen jeden výstup. Architekti je totiž navrhli tak, aby mohli v případě potřeby druhý dostavit, k čemu už se ale nikdy nedostali.
Metro a Metron?
Cestování linkou A mělo lidem připomínat, že pohybují pod krásným historickým centrem města. Proto jsou některé stěny naproti nástupištím ozdobeny jedním pruhem typické barvy ve třech odstínech, společně s druhým zlatým, který ho doplňuje. Pro názvy stanic a jiné texty na trasách metra navrhl designér Jiří Rathouský originální font písma, kterému dal trefný název Metron.
Vozy z Ruska
Poprvé se po kolejích prohnala i nová řada sovětských vozů. V původních soupravách Ečs byly všechny vagóny stejné – nerozlišovaly se na čelní a vložené, to znamená, že každý z nich měl na jednom konci stanoviště pro strojvůdce, na druhém místo pro cestující. U jeho nástupce typu 81-71 provedli konstruktéři pár vylepšení, jako například rozdělení vozů právě na čelní a vložené, díky čemu zvládl pobrat více lidí. Poslední z nich dojezdily v roce 2009 a dopravní podnik je potom znovu vyměnil za nové.
Na nejkratší lince to z konečné na konečnou trvá půl hodiny a za tu dobu hlas moderátorky Světlany Lavičkové ohlásí dohromady 17 stanic. Příště se podíváme na historii trasy B.
Přečtěte si také:
ABC TV Video: Mazací tramvaj
Mazací tramvaj není žádná guma • Zdroj: ABC