5 nejdelších vlaků světa

5 nejdelších vlaků světa
Sdílej
 
Cestování vlakem je zábava! Vezete se a zároveň toho hodně vidíte. Někdy je však potřeba vzít o něco více pasažérů nebo nákladu a k vlaku se přiřadí další vagony. A takhle to jde dál, až vznikne skutečně dlouhý vlak.

 

Který je nejdelší? A jak je dlouhý? A kde jezdí? Na to se podíváme!

5. The Ghan

Tenhle vlak není nejdelší ze všech, ale je to nejdelší, který vozí výhradně pasažéry. Překonává vzdálenost 2979 kilometrů mezi městy Adelaide a Darwin v Austrálii. Poprvé vyrazil na cestu roku 1929, roku 1980 byla trať zmodernizována a dnes trvá vlaku 54 hodin, než dorazí do cílové stanice. Délka Ghanu se mění na základě poptávky po cestách na této trase, ale už měl třeba i 99 vagonů, to znamená délku 1200 metrů. Pojmenován je na počest afghánských velbloudářů, kteří na přelomu 19. a 20. století pomáhali zásobovat odlehlé australské osady.

4. Železnice Daqin

Čína je obrovská země a tak není divu, že se mezi jejími jednotlivými provinciemi převážejí gigantické náklady. Daqinská železnice je tratí pro vlaky, které transportují převážně uhlí. Trasa z Pekingu do Tianjinu měří 653 kilometrů a pohybují se po ní soupravy, které vozí až 20 000 tun uhlí. To je možné díky supersilným lokomotivám, které mají výkon skoro 10 MW. Běžně tak vlaky táhnou asi 210 vagonů uhlí a díky tomu mají délku zhruba 3200 metrů.

3. AAR standard S-400

Velké jsou i Spojené státy americké a jejich ekonomika je do značné míry závislá na vlakové nákladní dopravě. Jedním z nejznámějších nákladních vlaků se jmenuje AAR standard S-400. Proslavil se i pro přísná bezpečnostní opatření, jako například elektronicky regulované pneumatické brzdy, které pomáhají zabránit vykolejení vagonů v ostrých zatáčkách. S-400 se obvykle skládá ze 180 vagonů a dosahuje délky 3659 metrů.

S-400 se obvykle skládá ze 180 vagonů a dosahuje délky 3659 metrů •  Wikipedia

2. "Dvoukontejneráky" v Kanadě

Kolem 18000 tun běžně přepravují vlaky v Kanadě. Jsou známé především tím, že nákladní kontejnery vozí po dvou na sobě. Dosahují délky kolem 3000 – 3700 metrů, ale rekordmanem je souprava, které měla 4,2 kilometrů. Kolem takhle dlouhého vlaku byste šli zhruba hodinu vycházkovou chůzí.

Téměř čtyři kilometry měří nákladní vlaky převážející kontejnery v Kanadě •  Wikipedia

1. BHB Billitron

Absolutním rekordmanem je australský vlak. Vozí železnou rudu a jezdí na trase dlouhé 426 kilometrů. Ta mu zabere asi 8 hodin. Lokomotiva za sebou běžně táhne asi 250 vagonů a celková délka vlaku je kolem 2,6 kilometru. Ale v roce 2001 vlak pokořil světový rekord, když měl 682 vagonů, na kterých bylo 82000 tun železné rudy a celková délka se vyšvihla na úctyhodných 7300 metrů! To už by byla poměrně slušná procházka, kdyby mašinfíra zjistil, že si zapomněl svačinu v posledním vagonu.

Přečtěte si také:

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Orient Expres: Dějiny Evropy na kolejích

Orient Expres: Dějiny Evropy na kolejích

Legiovlak: Projděte se naší slavnou historií

Legiovlak: Projděte se naší slavnou historií

Nejukrutnější horské dráhy světa

Nejukrutnější horské dráhy světa

 

Články odjinud