Ultradlouhé trasy jsou jeden z největších trendů současného letectví. Nejdelší letecké linky na světě zahájily svůj provoz teprve v posledních dvou letech a už teď je jisté, že je brzy překonají nové a ještě vzdálenější. V současnosti nejdelší letecká trasa na světě vede z australského Aucklandu do města Dauhá v Kataru. Provozují ji Qatar Airways v Boeingu 777-200 LR známém též jako Worldliner. Jde o úpravu určenou pro dlouhé lety a své přízvisko si vydobyl právě proto, že dokáže přímou linkou propojit většinu měst na světě. Na palubě nejdelšího letu strávíte celkem 17 hodin a 40 minut.
Další nejdelší
Druhou nejdelší leteckou trasu můžete nově zažít i z Evropy. Před pár týdny ji začala provozovat australská aerolinka Qantas. Vede z Londýna do Perthu v západní Austrálii. Opět se odehrává v Boeingu – tentokrát se ale nejedná o Worldliner, nýbrž 787-9 Dreamliner. Doba letu čítá 16 hodin a 45 minut. Do Austrálie létá i třetí nejdelší linka. A také čtvrtá, pátá a šestá. Vraťme se ale k té bronzové, kterou provozují Emirates z Aucklandu do Dubaje. Emirates dávají v poslední době přednost Airbusům před Boeingy, a proto i zde létá největší dopravní letadlo na světě Airbus A380-800. Čas 17 hodin a 5 minut.
Technologické novinky
Jak je možné, že najednou začala letadla překonávat vzdálenostní rekordy? Zejména díky tomu, že dovedou efektivněji hospodařit s palivem, takže mohou na jednu nádrž urazit větší vzdálenost. Dopomohla tomu mimo jiné lehčí konstrukce s příměsí karbonu a skleněného vlákna. Stále je ale nutné nebrat spotřebu paliva na lehkou váhu: Ačkoli jsou moderní stroje úspornější, neznamená to, že není let přes půl světa extrémní žrout paliva. Například do Boeingu 787-9 Dreamliner se vejde až 138 tisíc litrů leteckého benzinu a buďte si jistí, že ho po cestě z Anglie do Austrálie v nádrži moc nezbývá.
Pohodlí a zábava
Stejně jako konstrukční vlastnosti letadel se zlepšil i komfort pasažérů. Nové letouny jsou tišší, ve vzduchu mají větší stabilitu a také mnohem účinněji regulují vzduch v kabině, takže po přistání nemáte pocit, že jste se vypotáceli z přeplněné popelnice. Za to mimochodem můžeme také poděkovat karbonu: Uhlíkové kompozity jsou méně náchylné k rezavění, takže je možné klimatizovat kabinu vlhčím, pro člověka přirozenějším vzduchem a neriskovat přitom korozi trupu. Cestu vám ukrátí i vymakané zábavní systémy. Je asi jasné, že na ultra dlouhých letech bude z čeho vybírat. I v té nejlevnější třídě se můžete těšit třeba na dvanáctipalcovou obrazovku s vysokým rozlišením.
Čím dál delší lety
Experti odhadují, že ultra dlouhé letecké trasy budou v příštích letech čím dál častější. Naopak věří, že krátkých letů bude ubývat – nahradit je mají samořídící auta, rychlovlaky či podtlakové tunely Hyperloop. Stejně tak mají některé cesty za přáteli či příbuznými v sousedních zemích nahradit setkání ve virtuální realitě. Zkrátka když už se v budoucnu někdo vydá na cestu letadlem, musí mu to stát za to.
Nadzvukoví turisté
V blízké budoucnosti se také budeme moci těšit na supersonické dopravní letouny – tedy takové, které překonají rychlost zvuku. Na konci letošního roku má poprvé vzlétnout nadzvukový stroj Boom Airliner. Do poloviny následující dekády by se pak měla stát takováto přeprava běžnou záležitostí, ačkoli ne dostupnou pro každého. Vysoká pořizovací cena a nižší kapacita nadzvukových letounů naznačuje, že cena letenek bude srovnatelná se současnou byznys třídou. Přesto se aerolinky jako Delta, Japan Airlines nebo Virgin Atlantic, které se orientují hlavně na mezikontinentální lety, už připravují na dobu nadzvukovou. Čas strávený v supersonickém letounu bude zhruba poloviční nebo dokonce třetinový než v současném stroji.
Budou i roboletušky?
Častější lety na dlouhou vzdálenost také povedou k navrhování čím dál pohodlnějších kabin. Už dnes některé první a byznys třídy vypadají spíše jako letící hotel než jako dopravní prostředek. Brzy by se proto měly dočkat zlepšení i economy třídy. Aerolinky také pracují na zdokonalování zábavních systémů, pohodlí sedaček i nabídce kvalitnějšího stravování. Paluba bude také rozčleněná tak, aby se pasažéři vzájemně nerušili. Očekává se, že vzniknou zóny pro rodiny, seniory nebo místa pro hraní, zábavu či odpočinek. Při tom všem vstoupí do světa letectví také robotika. Je již téměř jisté, že se s roboty budeme brzy setkávat na letišti, kde budou pomáhat cestujícím s orientací a informacemi o letech. Zda nás ale budou provázet i ve vzduchu, se zatím dá říct jen těžko.
Klokaní cesta z Austrálie do Evropy
Australská aerolinka Qantas létá už téměř sto let. Mezi její nejslavnější trasy patří tzv. Klokaní cesta. Tu otevřela v roce 1947, aby propojila Perth a Londýn. Klokaní cesta proslula jako velmi ctižádostivá, ale technicky a logisticky extrémně náročná trasa. Čítala řadu zastávek, vyžadovala přesnou koordinaci a tým techniků během letu neustále dával do pořádku nové a nové závady na prastarém stroji Lockheed Constellation. Dnes zvládne stejnou vzdálenost překonat moderní letoun na jeden zátah. Porovnejte si sami, jak se za tu dobu vyvinula letecká doprava!
Lockheed Constellation
Rok: 1947
Počet zastávek: 7
Délka letu: 103 hodin
Cena zpáteční letenky: 715 000 Kč (při dnešních cenách)
Max. pasažérů: 29
Posádka: 3 piloti, 3 letušky a stevardi, 2 letečtí inženýři, navigátor, radiotelefonista
Boeing 787-9 Dreamliner
Rok: 2018
Počet zastávek: 0
Délka letu: 17 hodin
Cena zpáteční letenky: 21 000 Kč
Max. pasažérů: 236
Posádka: 4 piloty, 12 letušek a stevardů
Nejdelší český let
České aerolinky sice dopravují pasažéry hlavně po Evropě, mohou se ale pochlubit i jedním opravdu dlouhým letem. Vede z Prahy do Soulu (Jižní Korea), trvá 11 hodin a letadlo při něm překoná vzdálenosti osmi tisíc kilometrů. Používá se pro něj největší stroj z flotily ČSA – Airbus A330-300 vyrobený v roce 2001. Říkáte si, proč právě Soul? Ještě do loňského roku vlastnila ČSA jihokorejská aerolinka Korean Air. Ta také vlastní obří letoun, který našemu přepravci pronajímá. Obří český Airbus bude létat do Koreje minimálně do roku 2020 a je pravděpodobné, že ČSA a Korean Air pak pronájem znovu obnoví. Nebo ho nahradí nějaký novější stroj?