Moderní superjachty dovedou okouzlit jak svým luxusem, tak i technikou, kterou v sobě ukrývají. Novinka ve světě přepychových lodí nás ovšem dostala úplně něčím jiným. Je totiž navržená pro cestování v ledových arktických oceánech.
Diesel mezi krami
Loď nese jméno Ida Pfeiffer a navrhla ji britská společnost Globe Regal ve spolupráci s výrobci jacht ze Spojených států a Německa. Váží 1653 tun a podobně jako většina současných lodí využívá diesel-elektrický pohon. To znamená, že při spuštění se nejprve aktivuje motor na naftu. Ten ovšem neuvede stroj do pohybu, jak je tomu třeba u aut, místo toho začne pohánět elektrické generátory. Teprve ony pak roztočí lodní šroub a začnou zásobovat energií veškeré systémy na palubě. Jelikož má elektrický motor mnohem větší dynamiku, lze s lodí mnohem lépe manévrovat než v případě, že by lodní šroub poháněl přímo dieselový motor. A to se hodí nejen při kličkování mezi ledovci.
Jachta se ledu nebojí
Přestože je jachta dlouhá 70 metrů, má překvapivě mělký ponor, který jí umožňuje plout i v místech s malou hloubkou vody. A kdyby přitom narazila na ledovou kru, ochrání ji před poškozením ocelový trup se zaoblenou přídí navržený přímo do arktických podmínek. Pro extrémní podmínky je navržená i unikátní doplňková výbava lodi. Ta může sloužit pro objevování krás zmrzlých oblastí, nebo – v případě nouze – také k tomu, aby si posádka zachránila holou kůži.
Letadlová loď
Doplňkové výbavě vévodí vrtulník Airbus H135 s vlastním helipadem. Nejedná se o žádného střízlíka, nýbrž o osvědčený stroj do náročných situací. Ostatně osm těchto helikoptér využívá i česká policie. Tím však okřídlená výbava na jachtě nekončí. Své místo tu má i moderní americký hydroplán ICON A5. Je sestaven z karbonového vlákna a vyniká mimo jiné tím, že jeho kokpit připomíná kabinu v autě. Jachta pro něj skýtá dokonce samostatný teleskopický hangár.
Vše pro potápěče
Lákal by vás spíše průzkum hlubin? Není problém. Součástí výbavy může být i loďka speciálně navržená jako základna pro profesionální potápěče a osobní ponorka od amerického výrobce Triton Submarines. Možná si tuhle značku pamatujete i z ábíčka: Před pár měsíci jsme psali o tom, že vyvinula luxusní ponorku ve spolupráci s výrobcem závoďáků Aston Martin. Tím ale doplňková výbava neskončila. Na jachtě Ida Pfeiffer najdete ještě dvě 14metrové motorové lodě pro prozkoumávání okolí a přepravu pasažérů či nákladu, dva záchranné čluny, jeřáb pro nakládání těžké techniky a garáž pro dvě auta. Nepůjde ale o levný špás. Loď dokonce nemá ani cenovku, protože vám cenu ušijí na míru podle výbavy, kterou si objednáte.
Skutečná Ida Pfeiffer
Pokud vám bude někdo říkat, že dobrodružství není pro holky, měli byste mu připomenout Idu Pfeiffer, po níž jachta dostala své jméno. Byla to rakouská cestovatelka, která žila v první polovině 19. století a dodnes patří k nejuznávanějším objevitelům všech dob. Neměla to přitom snadné, jako žena své doby se nemohla jen tak sbalit a nasednout na zaoceánskou loď. Proto se na první expedici vydala až v 45 letech – poté, co její dva synové dospěli a začali pracovat. Přesto stihla dvakrát procestovat celý svět. Nejprve prošla Jižní Ameriku, Tichomoří a Asii, napodruhé prozkoumala Afriku, Malajsii a Severní Ameriku. O svých cestách napsala několik knih a zdokumentovala místní přírodu. Zemřela v roce 1858 po návratu z expedice na Madagaskaru, kde přechodila malárii.
Jachta Ida Pfeiffer
Délka: 70 m
Šířka: 12,5 m
Ponor: 3,75 m
Členů posádky: 16
Hostů: max. 12
Video: U českého stavitele vikingských lodí
Jak se staví repliky historických lodí, které se objevily v seriálech Hra o trůny a Vikingové • Zdroj: ABC