O elektromobilech se mluví stále víc a víc. Je přitom patrné, že rozdělují lidi do dvou táborů. Jedni jim fandí a představují si svět budoucnosti bez hlučných a kouřících aut. Ti druzí poukazují na krátký dojezd na jedno nabití či na vysokou cenu a neekologickou výrobu baterií pro jejich provoz.
Ideální elektromobil
Přitom ale existuje chytrá střední cesta. Spousta aut jezdí každý den po městě, a přitom nepotřebuje extrémně dlouhý dojezd. Naopak – pohon na elektromotor by usnadnil jejich každodenní provoz. Řeč je hlavně o užitkových vozech. Před pár měsíci proto švédská automobilka Volvo představila svůj první nákladní vůz na elektřinu. Nyní na něj navázala fantastickou modifikací – popelářem FE Electric! A právě popelářský vůz je příkladem toho, že elektromobil může být tou nejlepší volbou i v dnešní době.
Tišší a zdravější popelář
Velké nákladní auto, které se rozjíždí a zastavuje pomalu každých pár metrů, aby posbíralo obsah popelnic a kontejneru, je hlučné a neekologické. Elektromotor sice nepromění odpadky ve voňavou zásilku, zato nás zbaví zdraví škodlivých výfukových plynů i hluku z nepřetržitého rozjíždění a následného brzdění. Stejně tak řidič a posádka v zadní části vozu ocení příjemnější pracovní podmínky bez rachocení, klepání a dýchání zplodin. Elektřina se ukládá v sadě Li-Ion akumulátorů, které nabízí kapacitu až 300 kWh. Při plném nabití to stačí na dojezd 300 km.
Čistý pohon
Popelářské vozy Volvo FE Electric si rovnou objednalo německé město Hamburk. V současnosti používá 300 klasických aut pro svoz odpadu a místní dopravní experti odhadují, že tyto vozy do vzduchu ve městě vypustí více než 30 tun oxidu uhličitého za rok. Hamburské technické služby si navíc samy vyrábějí energii ze slunce, větru a bioplynu, takže ani výroba elektřiny pro nabíjení popelářských aut nebude způsobovat žádné znečištění ovzduší. Do provozu se nová popelářská flotila zařadí hned v příštím roce.
Prvenství patří USA
Volvo ovšem není první, kdo přišel s nápadem elektrifikovat popelářský vůz. Experimentovat s tímto nápadem začal Ian Wright – spoluzakladatel automobilky Tesla a současný ředitel dílny Wrightspeed, která se zaměřuje na elektrifikaci tahačů a dalších těžkotonážních vozů. Jako první pak uvedlo elektropopeláře do provozu v loňském roce kalifornské město Sacramento. Nechalo si je vyrobit od společnosti Motiv Power Systems, která podobné vozy v současnosti staví i pro Chicago a Los Angeles.
Vzhledem k tomu, že odhadem jezdí ve Spojených státech 150 000 popelářských vozů, znamenalo by jejich postupné nahrazení elektromobily citelnou úlevu lidem i přírodě. Zvlášť pokud budou spojené s ekologickou výrobou elektřiny, jako je tomu v případě Hamburku.
Volvo FE Electric
Pohon: 2× elektromotor o výkonu 370 kW
Max. hmotnost vozidla: 27 tun
Kapacita baterií: až 300 kWh
Dojezd: až 300 km
Doba nabíjení: 1,5 h
Simulátor popeláře
Pokud sníte o kariéře popeláře nebo se vám prostě líbí nákladní auta, určitě už jste pátrali po počítačovém simulátoru této profese. Je pravda, že jich pár vyšlo. O žádném ale nelze hovořit jako o velké herní pecce. Realistickou simulaci ovšem začalo vyvíjet americké město San Antonio.
Město se totiž rozhodlo, že nové řidiče bude učit jízdě v popelářském autě virtuálně. Není divu. Američané odpadky nešetří a místní vozy často připomínají spíše obří kamiony. Simulátor bude obsahovat veškeré ovládací prvky skutečného auta, opravdovou sedačku a také okolní ruch, přes který se musí nováček naučit slyšet povely parťáků na zádi.