Zatímco automobilky neustále experimentují s všemožnými tvary, úhly a křivkami, výrobci letadel musí dodržovat přísné zákony aerodynamiky. Civilní letouny tak vypadají jeden jako druhý. Až na pár výjimek – a tou nejnovější z nich je Airbus BelugaXL.
Roztomilá běluha
BelugaXL zaujme na první pohled úsměvem, s nímž jako by opravdu z oka vypadla roztomilému kytovci běluze severní (Delphinapterus leucas). Není to ale jen hra s barvami. Pokud se podíváte pozorně, zjistíte, že úsměv běluhy je ve skutečnosti čelní sklo pilotní kabiny. Ti, kdo se o letadla zajímají, už určitě vědí, že podobná, byť menší BelugaST už létá skoro čtvrt století. Vývoj nového modelu začal v roce 2014. Původní nákladní letoun totiž přestal svou kapacitou dostačovat stále se zvětšujícím požadavkům na prostor.
Evropský expres
Nová a o 30 % větší BelugaXL se stane největším nákladním letadlem na světě – alespoň co se týče prostoru. Kapacita jejího nákladního prostoru bude celých 2615 m3. Vznikla k převážení komponent pro výrobu letadel, pro které je pochopitelně rozhodující dostatek místa. Airbus vyrábí díly pro své stroje v jedenácti výrobních linkách po celé Evropě. Letadla pak kompletuje ve francouzském Toulouse, německém Hamburku a španělské Seville. Potřebuje proto neustále převážet po Evropě obří a neskladné díly. Jen těžko si přitom lze představit, že třeba křídla naloží na vlak nebo do kamionů.
Galerie ve vzduchu
Letadlo si ovšem poradí i s netypickými náklady. Jelikož bude obsahovat přenosné topení řízené přímo z kabiny, bude možné ho využít i pro transport nákladu citlivého na teplotu, jako jsou obrazy nebo družice. Stroj ovládá pouze tříčlenná posádka složená ze dvou pilotů a jednoho šéfa nákladu, který zodpovídá za bezpečný převoz zboží. Na letišti jim pak bude s nákladem a vykládkou asistovat tým lidí se speciální technikou.
Kdy ji uvidíme?
BelugaXL nyní podstupuje sérii leteckých zkoušek, které mají prověřit její spolehlivost a případně vychytat mouchy před uvedením do ostrého provozu. Teprve po 600 hodinách ve vzduchu získá potřebné osvědčení. Kapitán Christoph Cail, který pilotoval letadlo při první vzletu, si ho ovšem pochvaloval pro jeho ovladatelnost. Prý je létání ve skutečné BeluzeXL k nerozeznání od počítačového simulátoru.
Airbus Beluga XL
Délka: 63,1 m
Rozpětí křídel: 60,3 m
Pohon: 2× Rolls-Royce Trent 700
Hmotnost bez paliva: 125 t
Max. hmotnost nákladu: 53 t
Nákladový prostor: 2 615 m2
Dolet: 4074 km
Největší nákladní letadla:
Antonov An-225 Mrija
Nejslavnější vzdušný obr Antonov poprvé vzlétl v roce 1988. Vyniká zejména schopností převážet extrémně těžké náklady – vzlétnout dokáže i s 250 tunami zátěže. Původně měl převážet motory pro sovětské raketoplány. V současnosti se používá pro transport obřích nákladů, jako jsou větrné turbíny nebo generátory do elektráren.
Aero Spacelines Super Guppy
Přestože Super Guppy vznikl už před více než padesáti lety, slouží dodnes. Vyvinula ho americká společnost Aero Spacelines, která stavěla nákladní letadla na základech Boeingu 377 Stratocruiser. Využívá ho NASA pro transport dílů pro rakety a kosmické lodi. Stejně jako Beluga nese jméno po vodním živočichovi – konkrétně po rybce živorodce zvané paví očko.
Boeing 747 Dreamlifter
Není to ani deset let, co poprvé vzlétl Boeing 787 Dreamliner. Aby ovšem mohl vůbec vzniknout, musel mu pomoci nákladní bratříček. Dreamlifter se zrodil ze staršího modelu 747-400 a pomáhal s převozem obřích dílů, které by nebylo možné přepravit po moři.
Video: Vrtulník MI-8 a Antonov 22
Muzeum ve Špýru II. - Vrtulník MI-8 a Antonov 22 • Zdroj: ABC