Mašinky v ABC #13: V200, královna podruhé

Mašinky v ABC #13: V200, královna podruhé
Sdílej
 
Jak jsme v páté epizodě našeho seriálu slíbili, vracíme k základnímu kameni vozového parku velikosti N v podání firmy PIKO, k přepracované mašince V180 s označením V200.

 

Lokomotiva V180, později přeznačená na V118 již byla našim čtenářům důkladně představena v pátém dílu seriálu Mašinky v ABC. Jak jsme ale uvedli, existovala ještě jedna verze tohoto stroje, která je dalším příspěvkem do rodiny výjimečných počinů. Německý výrobce totiž reagoval na připomínky strojvůdců, že je ruší odlesky světel na čelních sklech. Proto inženýři podumali a vymysleli laminátový přesah kabiny s negativním sklonem skel a zkušebně ho aplikovali na třech strojích. Novinka dostala označení V 200 1001, ovšem veřejnosti byla představena jako V 200 117 (později V 180.059) na tradičním lipském veletrhu.

Pohádka pro mašinku

Nejde o žádné nadpřirozené události, jen klasické pohádkové číslo 3 zafungovalo i tady. Kromě již zmíněné V 180.059 byly do provozu zařazeny ještě další dva stroje – V 180.131 a V 180.203. Zatímco první varianta V 200 1001 byla vyvedena v modré barvě, do provozu už nastoupily všechny tři stroje už v klasickém červeném provedení. Upravená první lokomotiva skončila svou službu na tratích v roce 1984, stroj s číslem 131 zmizel o pět let později a nejdéle jezdila V180.203 – až do roku 1992.

Lokomotiva V 180.131 •  Wikipedia

V200 nebo V180 nebo jak vlastně?

PIKO tuto lokomotivu nasadilo do výrobního programu, ovšem jemný problém byl v tom, že měla stejné katalogové číslo jako běžná druhá série V 180 resp. V 118 (5/4124). Tím ovšem zmatky nekončily. Panoramatická "lokotka" se prodávala jak v modrostříbrné, tak krémové červené barvě, ovšem na modelu bylo nejdřív typové označení V 180059 (tedy v reálu červená verze), později 118 059-5, ačkoliv ta také po tratích jezdila jen v krémově červené kombinaci.

Perlička nesmí chybět

Němečtí kolegové mi vysvětlili, že kdo má od firmy PIKO původní mašinku s označením V 180059, může si gratulovat k poměrně solidní raritě, těchto modelů bylo vyrobeno nejméně. A když už jsme u toho značení – na boku klasické lokomotivy, tedy bez panoramatických skel – najdeme číslo 118 059-5. Pak se v tom vyznejme.

Lokomotiva PIKO V 180 •  Wikipedia

Sólo pro královnu

Oblíbená lokomotiva byla k mání pod již zmíněným katalogovým číslem 5/4124, ovšem existovala i exportní verze (5/4107-10) s vyvedeným emblémem společnosti NS na boku pod předními skly. Ve východním Německu jste tuhle panoramatickou fešandu sehnali o pouhých 50 feniků dráž než původní V 180 (5/4100), takže za 22,50 marek. V našich zemích jsme si museli připravit o dvacet korun víc, tedy 80 Kčs. Panoramatické provedení bylo i v setu se třemi nákladními vagóny – krytým, otevřeným a cisternou Leuna. Tahle sada vyšla na 56,60 východoněmeckých marek. A pro úplnost ještě katalogové číslo boxu s ovladačem a kolejovým oválem – 5/0653.

Lokomotiva PIKO V 180 •  Wikipedia


Přečtěte si také:

Mašinky v ABC #12: Záhadný český lokotraktor

Mašinky v ABC #12: Záhadný český lokotraktor

Mašinky v ABC #11: Parní lokomotiva BR 65

Mašinky v ABC #11: Parní lokomotiva BR 65

Jak se řídí železnice na Smíchovském nádraží

Jak se řídí železnice na Smíchovském nádraží

Drsný rosomák: Mezi kunou a medvědem

Drsný rosomák: Mezi kunou a medvědem

 

Články odjinud