Sci-fi filmy často vykreslují budoucnost, v níž policie sleduje pomocí kamer, robotů a dronů každý krok všech lidí. Jakmile se někdo začne vymykat normálnímu chování, hned ho identifikují a vyšlou zásahovou jednotku, aby ho srovnala do latě.
Oko nad Londýnem
Monitorování dění na ulicích přitom žádné sci-fi není. Jen v Londýně se odhaduje, že kolemjdoucí sleduje kolem půl milionu kamerových systémů. Britská společnost Avalon Airships k tomu všemu vyvíjí novou sledovací vzducholoď pro policii. Ale nebojte se. Ve skutečnosti nebude Avalon EOS sloužit k nastolení nového diktátorského režimu budoucnosti. Policie chce vzducholoď využívat zejména pro zabezpečení rušných oblastí a masových akcí, jako jsou festivaly.
Vzducholoď na řece
Proč právě vzducholoď? Je naprosto tichá, díky úspornému elektromotoru neznečišťuje ovzduší, lze ji ovládat odkudkoli ze země a má nízké provozní náklady. Na jedno nabití doletí až 480 kilometrů daleko! Kromě toho dovede přistát na vodě. Konstruktéři z Avalon Airships tak ve městech, jimiž protéká velká řeka, chtějí využít vysloužilé plavební kanály. Ty by tak mohly znovu ožít v podobě startovacích ploch pro záchranné a pozorovací vzducholodě.
Pečlivý průzkumník
Kromě policie mohou vzducholoď používat také záchranáři. Jelikož létá ve vysoké výšce a má rozhled po širokém okolí, dokáže pomoci při hledání lidí ztracených v divočině nebo zraněných po živelné katastrofě. Díky citlivým senzorům a kamerám s vysokým rozlišením by měla vzducholoď dokázat rozpoznat člověka i v extrémních podmínkách – například mezi sutinami po zemětřesení. Kromě toho může vytvářet improvizované komunikační rozhraní v případech, kdy katastrofa vyřadí z provozu klasické telefonní a internetové sítě.
Sanitka už letí!
V některých případech rozhodují o lidském životě vteřiny – třeba při zástavě srdce nebo u silného alergického záchvatu. Vzducholoď Avalon s sebou proto nese drony, které mohou během chvilky doletět na místo zavolání. Přivezou s sebou přitom třeba defibrilátor pro oživení zastaveného srdečního svalu nebo protialergické injekce. Provozovat takovéto drony může být zvlášť ve velkých a rušných mnohem rychlejší než jezdit po silnici se sanitkou. Zároveň je jejich provoz mnohem tišší a ekonomičtější než u záchranných helikoptér.
Dron s nákladem
Ve chvíli, kdy se dron odpoutá od vzducholodi, přebírá jeho velení lidský operátor. Ovládá ho pomocí interaktivních brýlí, které fungují podobně jako headset pro virtuální realitu. V případě, že si je nasadí lékař, bude mít možnost na dálku pomáhat se zákrokem a poradit lidem v okolí raněného, jak pro něj zajistit první pomoc. Zní to jako vynikající nápad? Jeho uskutečnění je bohužel ve hvězdách. Avalon zatím vzducholoď neodhalil a neprozradil ani žádné bližší termíny. Ale kdo ví – třeba už ji někde tajně zkouší.
Avalon EOS
Dolet: 480 km
Max. výška letu: 3000 m
Rychlost: 28 km/h
Max. náklad: 600 kg
Doba nabíjení: 3 h
Prázdniny ve vzducholodi
Líbilo by se vám strávit pár dní tím, že budete z okna kajuty pozorovat svět, který leží několik stovek metrů pod vámi? Je možné, že právě to se v brzké době stane let trendem mezi zážitkovými zájezdy. Pro turisty už vyvíjí řadu let unikátní turistickou vzducholoď britská firma Airlander a nyní se k ní přidal i čínský výrobce AVIC. Kabina uveze jen deset pasažérů, ti by si však měli dopřát luxusního zázemí. Na snímku můžete vidět vyhlídkovou kabinu z aktuálního modelu Airlander 10.