Letadla se dokážou odlepit od země díky vrtulím. V přírodě ale žádný pták, včela ani netopýr vrtuli nepoužívají: Živočichové létají díky rychlému pohybu křídel tam a zpět. Britská společnost Volerian věří, že příroda ví nejlépe, jak na to. A chce se jí inspirovat při vývoji dokonalého letounu pro osobní přepravu.
Nebeská ryba Volerian
Konstruktéři z Volerianu tvrdí, že klasické drony nebo létající auta s rotory jsou neefektivní, hlučné a v případě selhání, nečekané poruchy nebo shoření motoru neexistuje způsob, jak se zachránit před havárií. Vymysleli proto nevšední pohon, který má všechny tyhle neduhy odstranit. Jak funguje?
Odborně řečeno využívá letadlo obrácený princip tzv. Kármánovy vírové stezky. Ve skutečnosti nejde o nic složitého. Namísto křídel s vrtulemi najdete nad kabinou letounu soustavu několika desítek vzduchových kanálků. V každém z nich se pak nachází dvě křidélka, která mezi stěnami kanálku neustále kmitají tam a zpět. Vytvářejí tak miniaturní víry, které pomáhají letoun zvednout ze země, uvést do pohybu nebo s ním naopak přistát. Pohyb křidélek nejvíce ze všeho připomíná mávání rybích ploutví.
Letadlo s padákem
V čem je ale takový systém bezpečnější? Podle tvůrců je možné v případě fatální poruchy nechat křídla, aby se třepetala proti vzduchu, který zespodu proudí vzduchovými kanálky. To efektivně brzdí pád a funguje trochu jako padák. Hladné přistání by vás samozřejmě nečekalo, ale je velký rozdíl, jestli padáte v plné rychlosti, nebo vás neustále zpomaluje odpor vzduchu.
Kromě toho nehrozí újma na zdraví třeba od uvolněných vrtulí, které mohou v plné rychlosti rozsekat kabinu letounu jako elektrická kosa nesečenou trávu. Nemluvě o riziku pro lidi na zemi. Dnes se běžně nestává, že by se na někoho zřítilo letadlo – představte si ale dobu, kdy budou nebem neustále křižovat stovky létajících taxíků osazené spoustou rotorů. Vrtule mohou jednou představovat obrovské riziko.
Kolmé vzlety
Jak se takové letadlo ovládá? Pohyb křidélek bude sledovat kamera a pilotovi neustále ukazovat, v jaké pozici se nacházejí. Ten pak bude moci jejich natočením přesně regulovat směr letu. Systém, který navrhuje Volerian, zvládne let všemi směry. Stačí jen ovládat sklon ploutví a stroj může vzlétnout kolmo jako dron, letět rovně kupředu jako letadlo nebo dosednou bez přistávací dráhy. Součástí plánu konstruktérů je také ekologický provoz. Křidélky tak budou mávat úsporné a tiché elektromotory.
Bude pro každého?
Kromě toho by měla být nová letecká technologie levná na výrobu. Jednoduchý tvar a princip fungování umožní snadno vyrábět podobné soustavy, jaké nabízí Volerian, pomocí pultruze. To je metoda zpracování kompozitních materiálů, která probíhá na automatizovaném běžícím pásu a umožňuje strojům chrlit jedno letadlo za druhým. Volerian je tak první vlaštovka, která naznačuje, že létající auta budou nejen skutečná, ale také dostupná pro každého.
Skutečně to dopadne?
Tvůrci letounu tvrdí, že skutečně provozuschopné letadlo představí za pět let. Nadšení z výjimečného nápadu ovšem kazí spousta nejasností, na které možná ani Volerian zatím nemá jednoznačné odpovědi. Zatím například nevíme, co se stane, když okolo stroje poletí pták a zasekne se v jednom z kanálků. Nebo jak se dovede tento systém vypořádat se silnými větry při špatném počasí a ve velkých výškách. Otazníků je zkrátka spousta. Nemůžeme se proto už dočkat, až se Volerian ukáže v plné síle.
Návrat do minulosti
Na první pohled vypadá Volerian podobně jako Wright Flyer – první motorové letadlo v historii. Postavili ho před více než sto lety bratři Wrightové ze Spojených států. První let se konal 17. prosince 1903 u městečka Kitty Hawk v Severní Karolíně. Letadlo poháněl čtyřválcový motor o výkonu dvanácti koňských sil. První let ale nebyl zrovna dlouhý. Trval jen 12 vteřin a stroj po 37 metrech ztroskotal. Přesto dokázal, že je možné pomocí křídel a vrtulí vzlétnout. Přinese Volerian stejnou revoluci v letectví? Třeba ano. Vždyť ve své době vnímala většina lidí vzlet bratrů Wrightových také jen jako nedůležitou kuriozitu.