Při pohledu na nebe často vídáme dopravní letadla, která přepravují stovky pasažérů z jednoho města do druhého. Už za několik let se k nim přidají letouny nové generace. Na místo rozlehlých letišť si vystačí s betonovými plácky na okraji měst a pohánět je bude buď zcela, nebo částečně elektřina. Patří mezi ně i oktoplán Zuri, který vyvíjí tým Michala Illicha v Praze.
Oktoplán osm plus jedna
Slovo octō v latině znamená osm. V případě Zuri označuje počet vrtulí umístěných na trup rovnoběžně se zemí. Po nastartování vrtule vytvoří silný vertikální tah a Zuri se – bez nutnosti získat minimální vzletovou rychlost rozjezdem na ranveji – vznese do vzduchu. Devátá vrtule umístěná na "čumáku" letounu pak ve vzduchu začne hnát stroj dopředu.
Zuri bude u moře za pár hodin
Zuri v sobě kombinuje dva typy pohonu. Pro vertikální start (tzv. VTOL) a přistání využívá elektromotory, vodorovný let pak obstarává klasický spalovací motor. S doletovou vzdáleností 700 kilometrů a kapacitou pro minimálně čtyři lidi jde o ideální dopravní prostředek třeba pro výlet na nejbližší mořskou pláž. Vyčerpávající cestu autem k Jaderskému moři dokáže Zuri nahradit tříhodinovým pohodlným letem.
Bzukot mezi městy
Kromě prázdninového výletování je Zuri svými vlastnostmi předurčen také pro meziměstskou dopravu. Hlavní města evropských států od sebe dělí několik set kilometrů dálnic s rychlostními limity a riziky zpomalení dopravy. Letadlo pohybující se rychlostí 300 kilometrů v hodině je pro takovou cestu jednoznačně výhodnější. Stejně tak jeho možnosti mohou přivítat obyvatelé ostrovních států, kteří se mezi ostrovy pohybují na pomalých trajektech.
Chytré pilotování
Trup letounu bude vyroben z kompozitních materiálů a doslova prošpikován moderní technologií. V současnosti probíhají první testy zmenšeného prototypu a ladění operačního systému, který bude Zuri pomáhat v letu. V součinnosti se satelitním navigačním systémem nové generace, jakým je evropský Galileo (článek o jeho možnostech najdete na našem webu abicko.cz), o sobě budou všechna letadla Zuri vědět a automaticky přizpůsobovat své rychlosti a letové hladiny.
Vzdušné taxíky
Ruku v ruce s vizí osobní dopravy pro 21. století jde přesvědčení konstruktérů, že Zuri bude jakýsi vzdušný taxík. Zahálení na parkovišti u domu pro něj neplánují: Namísto toho budou tyto letouny neustále převážet zákazníky mezi jednotlivými heliporty. Na jejich podobě a fungování spolupracuje Dopravní fakulta ČVUT podle nejnovějších poznatků z oblasti osobní přepravy.
Malá letiště
Právě heliporty jsou pro Zuri zásadní výhodou v souboji s klasickým leteckým provozem. Oktoplány totiž nepotřebují letiště s rozsáhlým zázemím, v podstatě jim stačí plocha o velikosti parkoviště. V případě vnitrostátních letů (nebo letů v rámci evropského prostoru) tak odpadá i nutnost trávit na letišti několik hodin před odletem a po přistání. Prostě přijdete na heliport – a letíte.
Brzy na obloze
Jak inženýři zdůrazňují, doba, kdy Zuri vzlétne, není až tak daleko. Může za to klesající cena jednotlivých dílů a materiálů. Podepisuje se na větším výběru, rychlejších možnostech prototypování a ve finále se odrazí také na ceně lístku. Ta by neměla překročit cenu klasické letenky.
Zaklínadlo VTOL
Letouny VTOL (zkratka anglického "vertical takeoff and landing" – kolmý vzlet a přistání), které dokáží startovat podobně jako helikoptéra a mají dolet do desítek kilometrů, v současnosti připravuje celá řada výrobců. Uplatnit se mají především ve velkých metropolích s vysokým počtem automobilů na silnicích a pro dopravu ze satelitních městeček do hlavních měst.