27. května 2019 • 10:00
Autor:
Petr Filip
Vyšlo v ABC
11/2019
Začínáme nový seriál o lepení plastikových modelů, který vás bude provázet následujícího půl roku. Hned v prvním díle se naučíme slepit stíhačku z druhé světové války Supermarine Spitfire LF Mk IX E v měřítku 1 : 144. Tady najdete rozšířenou verzi prvního dílu, která vyšla v časopisu ABC, a návod, jak si model nabarvit a olepit obtisky.
- 01a, 01b – všechny plochy, které se budou vzájemně lepit, je nutné zkontrolovat a odstranit z nich takové nepřesnosti, jaké jsou na těchto dvou obrázcích zvýrazněné červenou linkou. Lepené plochy na sebe musí co nejlépe doléhat.
- 01c, d, e – pokud nejsou všechny nepřesnosti odstraněny, spára po přiložení dílů k sobě nedoléhá (01c). Potom je třeba najít, kde jsme zapomněli "přelitek" očistit (01d). Po jeho odstranění bude vše v pořádku (01e).
02)
- 02a – špatně – díl je ve vzduchu, hrozí vytržení materiálu
- 02b – správně – díl je podepřen, můžeme ho oddělit
Pokud budete dílky oddělovat kleštičkami, potom pochopitelně díly nijak podpírat nemusíte, při oddělování modelářskou pilkou stačí díl podepřít prstem. Nebojte se, pilka je sice dost ostrá na to, aby oddělila plast, ale ne zase tolik, aby vás hned pořezala.
- 02c, d – skalpel klademe co nejblíže dílu, špičku těsně k hraně "vtoku". Dáváme pozor, aby se nám do dílu nezařízl.
- 02e, f – u kulatého dílu musíme buď čepel patřičně sklonit, nebo počítat s pozdějším odstraněním většího zbytku po vtoku. Zde si dáme obzvláště pozor na nechtěné říznutí do dílu.
- vždy přidržujeme dílek, celý rámeček se nám neztratí, ale malý díl se na zemi špatně hledá
03)
- 03a – takhle ne, dílek se po oddělení rychlostí přímo kosmickou vydá do neznáma… nevěřili by jste, jak špatně se ten malý šedý kousek plastu hledá :)
- 03b – takhle je to správně. Celý rámeček se nám opravdu neztratí, ani když na pracovním stole nemáme zrovna nejuklizeněji…
04)
- začneme slepením trupu, díly číslo 1 a 16. Po začištění všech dosedacích ploch k sobě díly přiložíme, zajistíme třeba kolíčkem, a na spáře se přibližně po jednom centimetru od sebe lehce dotkneme jemně namočeným štětečkem s lepidlem. Toto velice řídké lepidlo poté samo zavzlíná do celé spáry.
Lepidlo se velice rychle odpařuje, budete tedy muset namočit štěteček víckrát, než "obejdete" celý trup.
05)
- zatímco lepidlo na trupu zasychá, připravíme si křídlo a přilepíme na něj oba chladiče - díly č. 3 a 4. díl číslo 3 pod levou strany křídla, díl číslo 4 pod pravou… (strany se určují při pohledu na letadlo shora, kdy vpředu je ve směru letu)
06)
- teprve po zaschnutí lepidla definitivně odstraníme z trupu zbytky vtoků (místa kde hmota ve formě vtekla z rámečku do dílu, tedy místo kde je díl s rámečkem spojen) obr.06a , a pokud jsme šikovní a "odvážní", také zabrousíme celou styčnou spáru, aby bylo spojení dílů co nejméně vidět obr.06b
07)
- slepíme křídlo s trupem. Postupujte při sesazování dílů odzadu dopředu, půjde to snáze. Díly trupu musí také zapadnout do výřezu v křídle z horní strany, kontrolujte tedy během sesazování ze všech stran. Pokud na sebe vše lícuje, opět lehce na několika místech aplikujeme lepidlo (asi po jednom centimetru od sebe by mělo stačit). Nedávejte lepidla zbytečně moc, časem by to totiž vedlo k "propadnutí" spáry, a během stavby by se vám také mohlo stát, že by jste některé jemné dílky téměř rozpustili ( jak od minule víme, toto lepidlo je "rozpouštědlové", a neříká se mu tak pro legraci…)
08)
- můžeme přilepit výškovky, díly číslo 10 a 11. Oba díly mají osazení, které je neumožní zaměnit (08a), pokud vám tedy nejdou do trupu správně zasunout, pravděpodobně máte prohozenu levou a pravou stranu. Vlevo patří díl 10, vpravo díl 11. Nezapomeňte nejprve začistit místo kde byly připevněny k rámečku, v opačném případě by přebytečná hmota překážela a díly by se navzájem z výřezu v trupu "vystrkovaly". Po aplikaci lepidla pohledem zezadu a zepředu zkontrolujeme, zda jsou ocasní plochy navzájem kolmé, a zda je celá výškovka rovnoměrná vůči křídlu (08b).
09)
- zatímco bude opět schnout lepidlo, připravíme si vrtuli, díly číslo 2, 5 a 6. Při vyřezávání samotné vrtule z rámečku dejte pozor, pro tentokrát se nesnažte hned řezat těsně u dílu, ale naopak spíše dále (obr.09a, b) , a teprve až bude vrtule z rámečku uvolněna, samostatně odstraňte zbytek vtoků. Při tom postupujte vždy tak, že odstraňujete vtok z listu naproti tomu, který držíte v ruce (obr.09c). Nikdy se nesnažte řezat ten na sousedním listu! Při jiném postupu hrozí velké poškození dílu.
Na osu vrtule nasaďte základnu kuželu díl č. 6, díly slepte (obr.09d) a teprve poté přiložte a přilepte samotný vrtulový kužel – díl č. 5 (obr.09e).
10)
- z rámečku vyjmeme podvozkové nohy – díly č. 14 a 15. Zde bych osobně doporučil raději použít žiletkovu pilku, protože díly jsou velice jemné a při oddělování skalpelem, nebo kleštěmi, hrozí jejich zlomení (obr.10a,b). Po začištění můžeme díly vlepit do křídla. Osazení tvořené hranoly nám práci usnadní, je třeba jen správně určit levou a pravou stranu (díl 14 vlevo, 15 vpravo). Pro kontrolu – podvozkové nohy mají být lehce nakloněny vpřed a osička pro umístění kola má mířit ven od trupu. Pohledem ze stran, zpředu i zespodu zkontrolujeme zda jsou obě podvozkové nohy stejně skloněné vpřed a zda jsou při čelním pohledu obě svislé.
Na podvozkové nohy přilepíme kryty podvozku. Díl č.12 vlevo, díl č.13 vpravo. Kryt chytneme mezi špičky prstů za jeho rohy v širší části (obr 10c) a lehce položíme na správné místo (obr 10d). S modelem se snažíme ani nepohnout, a lehce se dotkneme štětečkem s lepidlem v místě, kde se díly dotýkají. Díl se „chytí“ a poté můžeme doladit jeho umístění. Ještě jednou pro kontrolu – větší oblouček patří dopředu (obr 10e).
Po zalepení podvozku model odložíme na nějakou podpěru, abychom podvozek nezatěžovali do doby, než lepidlo úplně zatvrdne (min. 1/2h)
Kdo chce svůj model také nabarvit, zde by měl stavbu přerušit a dále pokračovat až po nabarvení celého modelu a všech drobných částí, o kterém si povíme v příštím čísle.
11)
- na model přilepíme výfuky motoru, díly číslo 7 a 8. Díl sedm patří na levou stranu trupu, díl osm na pravou, a výfuky mají směřovat dozadu. Postupujeme podobně, jako s kryty podvozku. Díl si přibližně usadíme na místo, lehce podkápneme lepidlem a poté dorovnáme správnou polohu.
Podvozková kola – díly číslo 9 – přilepíme na podvozkové nohy. Kolo opatrně položíme na špičku prstu, do záhlubně pro osu podvozku naneseme malou kapku lepidla (obr 11a) a kolo nasadíme na osičku (obr 11b). Po nalepení obou opět zkontrolujeme že jsou správně vyrovnány, aby nám model nevypadal jako když jede do zatáčky… odložíme tak, aby kola nebyla zatížena necháme důkladně zaschnout.
12)
- na nejpozdější možnou dobu jsme si nechali čirý díl překrytu kabiny (obr 12a). Čirá hmota je velice náchylná na poškození a škrábance, tímto jsme ji tedy v co největší míře ochránili. Díl oddělíme od nálitku nejlépe žiletkovou pilkou (obr 12b), čirá hmota je křehčí a při oddělování skalpelem tak totiž hrozí větší riziko vytržení nebo vylomení části dílku. Při řezání se snažte vést pilku co nejvíce v rovině dílku, zbyde tak méně hmoty na začištění (obr 12c).
Po správném začištění vtoku díl perfektně pasuje na své místo, stačí ho zpředu a z obou rohů vzadu lehce zakápnout lepidlem (obr 12d). POZOR!!! Při potřísnění čirého dílu lepidlem nastává nevratné poškození a zneprůhlednění dílu! Lepte tedy skutečně velice opatrně, obzvláště pozor na příliš velké množství lepidla na štětečku…
13)
- Nakonec nasadíme do otvoru v trupu vrtuli, můžeme ji pojistit lepidlem a máme model hotov!