Přední světový výrobce leteckých motorů Rolls-Royce věří, že elektromotory mají budoucnost nejen na silnici, ale i ve vzduchu. A chce to dokázat v praxi. Ohlásil proto projekt ACCEL podle anglické zkratky Accelerating the Electrification of Flight. Česky bychom ji mohli přeložit jako Urychlení elektrifikace létání.
Ostrovní spolupráce
Projekt ACCEL spojil Rolls-Royce s dalšími britskými firmami, které vyvíjejí leteckou techniku. Jeho součástí je například dílna YASA Limited zabývající se konstrukcí elektromotorů, experimentální laboratoř Electro Flight a ruku k dílu přiložila i samotná britská vláda. Co chtějí společně dokázat? Nic menšího než sestavit nejrychlejší elektrické letadlo na světě. Už na něm pracují několik měsíců a věří, že během příštího roku se jim podaří dostat ho na nebe a trumfnout dosavadní rekord.
Rychlostní rekord z Německa
Rychlostní rekord v letu na elektřinu v současnosti drží letoun od německého Siemensu. Jeho stroj Extra 330LE před dvěma lety dosáhl ve vzduchu rychlosti 337 km/h a dodnes ho nikdo nepřekonal. Letoun ACCEL však využívá technologie, které pohánějí vozy Formule E poháněné elektřinou. Má dosáhnout rychlosti minimálně 480 km/h. Tvůrci přitom dodávají, že to je nejnižší rychlost, s níž se spokojí – a věří v ještě lepší výkon.
Trojice elektromotorů
Pohon zajistí trojice motorů YASA 750 R. Jsou to nejsilnější pohony, které dílna vyrábí, každý z nich dosáhne výkonu 270 koňských sil. Soustava elektromotorů má mít navíc oproti klasickým spalovacím motorům velkou výhodu. Jelikož pracují v nižších otáčkách, mělo by mít letadlo ACCEL ve vzduchu vyšší stabilitu a kromě toho by mělo být také tišší.
Obří baterie
Tým Rolls-Royce také pracuje na sadě baterií, která se bude skládat z 6000 článků. Bude mít maximální výkon 750 kW neboli 1000 koní. To zhruba odpovídá jednomu závodnímu vozu Formule 1. Mimochodem tolik elektřiny by stačilo na provoz minimálně stovky rodinných domů. Letadlo díky tomu dokáže přeletět vzdálenost z Londýna do Paříže.
Tisíce čidel
K sestrojení rychlého letounu na elektřinu ale nestačí jen poskládat vedle sebe co nejvíce elektrických článků. Aby byl let s elektromotorem bezpečný, vyvinuli konstruktéři soustavu senzorů, která bude neustále monitorovat stav systémů a dávat pilotovi informace o chování letounu. To je běžná součást moderních letadel a v dnešní době i automobilů. Co ale bude u stroje ACCEL výjimečné, je jejich počet. Naleznete zde více než 20 tisíc senzorů, které budou sledovat chod motoru, stav baterie, teplotu kritických míst či aktuální výkon celého pohonného ústrojí.
Historie vzdušného elektromotoru