Moderní letadla zdolávají díky obřím palivovým nádržím a efektivním motorům mnohem delší vzdálenosti, pasažéři už netrpí hlukem nebo poklesem tlaku při klesání. O dotykových tabletech s nejnovějšími filmy i wi-fi se generaci vašich rodičů ani nesnilo. Jen jedna věc se za posledních 50 let vůbec nezměnila – rychlost letu.
Tragická legenda Concorde
Většina civilních letadel pluje vzduchem tempem zhruba 800 km/h. Nejslavnější osobní letadlo, které létalo nadzvukovou rychlostí, byl britsko-francouzský Concorde. Dokázal vyvinout rychlost 2180 km/h a v provozu byl od roku 1976 do roku 2003. Jeho konec a špatnou pověst zapříčinila katastrofa, která se odehrála v roce 2000. Při vzletu z pařížského letiště začal jeden z Concordů hořet. Pilot chtěl nouzově přistát, ale požár se rychle šířil a než stihl udělat potřebné manévry, zřítil se k zemi.
Návrat na scénu
Po téměř dvaceti letech se zdá, že se nadzvuková civilní letadla opět vrátí na nebe. Tentokrát ale nepůjde o velké dopravní stroje pro stovky pasažérů, nýbrž o malé modely pro soukromé lety. Jeden z nejvýznamnějších hráčů na poli vývoje supersonických letounů je dílna Aerion sídlící v americké Nevadě. O tom, že pracuje na vývoji takového stroje, hovoří už bezmála pět let. Nikdo ale dlouho nevěděl, zda se konstruktérům skutečně podaří, nebo jde jen o inženýrskou fantazii, která nakonec vyšumí do ztracena.
Pod křídly Boeingu
Nyní to ale vypadá, že supersonické letouny už čekají za dveřmi. K projektu se připojil letecký gigant Boeing a nepřímo tím potvrdil, že je Aerion na dobré cestě k dokončení stroje AS2. Tvůrci ho plánují začít testovat v roce 2023, dva roky později by měl fungovat v ostrém provozu. Nadzvukový letoun Aerion AS2 má létat rychlostí Mach 1,4. To odpovídá násobku rychlosti zvuku, přesně řečeno 1671 km/h. Navíc se daří i konkurenční dílně Boom Technology. Ta nedávno navázala spolupráci s Japan Airlines a letos má představit demonstrátor supersonického letounu XB-1.
Co na to příroda?
Líbilo by se vám létat rychleji než zvuk? Má to bohužel i stinnou stránku. Vědci upozorňují na to, že supersonická letadla mají mnohem vyšší spotřebu paliva než ta podzvuková, navíc budou převážet mnohem méně pasažérů. Odhadují proto, že na osobu budou konzumovat až sedmkrát více leteckého petroleje. Co na to říkají tvůrci nové generace supersonických letounů? Dan Mahoney z Boom Technology tvrdí, že jeden z cílů jejich vývoje je představit nové technologie, s nimiž nebude nadzvukové letadlo zatěžovat přírodu více než let v business třídě klasické letecké linky. Podaří se jim to? Na odpověď budeme muset počkat na první zkoušky ve vzduchu.
Tupolev Tu-144
Historie letectví pamatuje zatím jen dva nadzvukové civilní letouny. Concorde zná každý. Ne všichni ale vědí, že ještě dříve vznikl podobný stroj v Sovětském svazu. Tupolev Tu-144 vzlétl už v prosinci 1968 – pouhé dva měsíce před prvním startem Concordu. Létal z Moskvy do kazašského Almaty.
Po půl roce byla ale linka uzavřena, neboť letoun provázel jeden problém za druhým. Kromě technických potíží byl let nepříjemný kvůli hluku na palubě. Ten se běžně pohyboval okolo 95 dB, což je něco jako randál kolemjedoucího vlaku. Zvláštní je i konec Tu-144. Letoun se zřítil téměř na stejném místě jako o 27 let později Concorde. A stejně jako v jeho případě nehoda rozhodla o tom, že byl vývoj letounu ukončen.