Budoucnost poštovního systému je v robotech. O tom dnes nikdo nepochybuje, otázkou ale zůstává, jak ti roboti budou vypadat. Odpověď přináší ANYmal od společností ANYbotics a Continental AG. Přináší ji doslova na zádech, kde má na podlouhlém těle umístěnu korbu pro náklad. K vašim dveřím přiběhne, odevzdá balík a zase odběhne – jako robotický pejsek.
ANYmal vidí i bez očí
Roztomilý ANYmal je složen z moderních počítačových systémů, které řídí každý jeho krok. I když nemá oči, své okolí vnímá skrz lidary. Laserovými paprsky nepřetržitě měří vzdálenost od nejrůznějších objektů a data kombinuje s údaji z optických kamer. V každou chvíli tedy ví, kam má jít, aby nenarazil, a dokonce i to, kdy zvednout nožičku. Pro krok na schod, samozřejmě.
Přijde a zazvoní
ANYmalovy nohy jsou složené z několika kloubů, které se mohou zcela vytočit, aby se robot dokázal zapřít a vytáhnout nahoru. Pro poštovního robota jde o zásadní předpoklad, protože řada domů má vchodové dveře umístěné nad několika schody. Dalším využitím nohy s neomezenou pohyblivostí je – jak už možná tušíte – použití zvonku. Když se neobjevíte, tak klidně zazvoní dvakrát, jak to mají pošťáci ve zvyku.
Autobus pro roboty
Baterie. Ta dělá všem konstruktérům robotů vrásky na čele. Nevydrží totiž dlouho. ANYmal se nedokáže pohybovat po městě déle než pár desítek minut a jeho rychlost kolem 4 km/h je tak nízká, že by se nevyplatilo nechat ho bloudit ulicemi. Proto inženýři přicházejí s neobvyklým řešením, ve kterém budou robotí doručovatelé parkovat v jakési poštovní dodávce.
Autonomní vozidlo se bude rychle pohybovat městem a v každé čtvrti zastaví na vyhrazeném parkovišti. Po otevření dveří roboti vyskáčou, rychle doručí náklad na "poslední kilometr" k zákazníkovi a vrátí se zpět k nabíječkám ve svém autobusu.
Chytré město
Podobný systém může fungovat jen za předpokladu, že autobus i roboti budou zcela napojeni na digitální infrastrukturu města, ve kterém se pohybují. Podmínkou je tedy neustálá konektivita a také městský "mozek", který bude upozorňovat autobus na možné dopravní komplikace a navrhovat objížďky. V chytrých městech, ve kterých jsou všechny systémy propojeny, pak budou ANYmalové a jejich autobusy jako doma.
Robot záchranář
Pro švýcarskou společnost ANYbotics je doručovatel ANYmal jen špičkou dosavadního vývoje. Robota vyvíjí již řadu let a cílí na venkovní použití. Umí tedy překonávat překážky – ať už výškové, nebo nejrůznější trhliny – a nezadrhne se ani ve tmě, ani v dešti nebo v mrazu. Své okolí zvládne mapovat několika typy senzorů, hodí se tedy nejen jako pošťák, ale i jako ideální průzkumník anebo záchranář. S hmotností kolem 30 kilogramů je navíc dostatečně stabilní na to, aby unesl až 10 kilogramů nákladu.
Vzduchem to nejde
Do nedávna se v debatách o nových způsobech doručování pošty nejvíc mluvilo o dronech, třeba od společnosti Amazon. Má to ale hned několik háčků. V první řadě už zmíněnou kapacitu baterií. Poštovní drony by mohly parkovat v dobíjecí vzducholodi, ale to neřeší další problém – váhu. Čím větší balík, tím energeticky náročnější jeho doručení bývá. A nikdo přece nechce, aby mu vysílený dron s bábovkou od babičky spadl na balkon. Varianta pozemních doručovatelů je tedy stále ve hře. Bude zajímavé sledovat, zda v dlouhodobém horizontu válku o doručení balíku vyhrají.
Pošťák na kolečkách
Na univerzitním kampusu v americké Kalifornii budou již letos jezdit snackboti od společnosti PepsiCo. Jde v podstatě o chladničky na kolečkách, které se budou umět promotat skrz kampus až ke studentovi, který si přes aplikaci objednal pití nebo jídlo. Studenti snackbotům již začali přezdívat Legenda a Hrdina. Na jedno nabití ujede takový robotický hrdina kolem 15 kilometrů.