Inženýři francouzské společnosti Airbus dávají v roce 1988 hlavy dohromady a snaží se navrhnout obří dopravní letadlo. Jejich cílem je hlavně prolomit monopol americké společnosti Boeing a postavit stroj, který svou velikostí zahanbí legendární Boeing 747 (ten prvně vzlétl k nebi v roce 1969).
Největší na světě
První návrhy počítají s letadlem, které má dva trupy vedle sebe místo na sobě, nakonec se ale inženýři rozhodnou vytvořit dvoupatrový letoun – a protože průřez trupu připomíná osmičku a osmička je v asijských zemích považována za šťastné číslo, dostává nejnovější Airbus číslo A380.
Logistika s velkým L
Části trupu se do Francie dováží i z Německa, Velké Británie a Španělska. Některé kusy letadla, zvláště trup, ocas a křídla, jsou přitom tak obrovské, že kvůli nim musela vzniknout zvláštní dopravní síť do továrny ve francouzském Toulouse. Výrobu ale provází zpoždění, způsobená problémy s kabeláží – v Airbusu A380 se nachází na 530 km kabelů (což je zhruba vzdálenost z Prahy do švýcarského Curychu).
Airbus má červenou
Přes všechny problémy se podaří obří A380 dostat do vzduchu. Singapore Airlines jsou první aerolinky, které si Superjumbo objednají, po nich se ozývají Emirates. Jenže další zpoždění vedou k rušení objednávek, až se nakonec výroba A380 stane ztrátovou. Letos v únoru proto společnost ohlásila, že s výrobou A380 končí už v roce 2020.
Letadlo v číslech
Airbus A380 má kapacitu 525 až 853 pasažérů. Každé letadlo je skládačka z asi 4 milionů dílů. Více než polovina se vyrábí ve 30 zemích po celém světě. Airbus je tak velký, že by se do něj vešlo 35 milionů pingpongových míčků. Ocas dosahuje výšky 24,1 metrů, což je jako desetipatrová budova. Dokáže vzlétnout s 575 tunami lidí a jejich zavazadel, což odpovídá pěti plejtvákům obrovským. A pokud byste snad chtěli A380 opatřit novým nátěrem barvy, vypotřebovali byste jí 3 600 litrů.