ABC s dárkem plastikového modelu koupíte tady >>
MINULE Akrylové barvy
Pro dnešní ukázku plastikové modelařiny jsme vybrali Mig-3 v měřítku 1/72, od firmy Hobby Boss. Modely od Hobby Boss se vyznačují obzvláště snadnou sestavitelností, s pouze několika díly a jen malým množstvím drobných detailů, jak už naznačuje nápis "easy assembly" na obalu.
Protože to nejjednodušší slepení stavebnice jste viděli v jednom z minulých dílů Plastikových modelů, dne pro reálnější vzhled některé části modelu doplníme, či upravíme. Také vám předvedeme relativně snadné a rychlé postupy barvení a patinování (znázornění opotřebení), které model posunou dále k reálnějšímu vzhledu.
Modelářská bonboniéra
Tyto jednoduché modely jsou baleny do blistru, díky němuž se pro ně v modelářské obci vžila přezdívka "modelářská bonboniéra".
Porovnání s dokumentací
Po zběžném porovnání modelu s dokumentací (to je oblíbená zábava modelářů, která pomáhá dělat modely ještě věrnější originálu) doplníme chybějící rytí - to si pomocí tužky načrtneme na model a podle pravítka buď rydlem jako na obrázku, nebo třeba rohem žiletkové pilky vytvoříme chybějící spoje plátů konstrukce. U některých stavebnic je dobré takto "protáhnout" i ty čáry, které vytvořil výrobce.
Nýtovaní má cenu!
Nýtování je jednou ze součástí k docílení vzhledu reálné předlohy. Umožní nám rozčlenit povrch, aby nebyly příliš velké jednolité plochy barev. Celek tak působí výrazně lépe. Samotný proces je o něco náročnější a vyžaduje zvláštní vybavení (nýtovací kolečko – nýtovadlo). I zde si podle podkladů naznačíme nýtovací řady a podle pravítka pomocí nýtovadla model doplníme o pěkný detail.
Jak docílit zasklení
Poziční světla jsou v drtivé většině lisována s křídlem (ani to v začátku nebudeme řešit jinak než nabarvením této části příslušnou barvou). Lépe však vypadají, pokud si dáme práci se znázorněním reálného vzhledu. Jeden z možných postupů je odříznutí nalisované části, vyvrtání otvoru pro "žárovku", kterou vytvoříme z kusu plastikové nitě vytažené nad teplem (například nad plamenem svíčky) z části rámečku.
Nabarvením vnitřního prostoru stříbrnou a žárovek podle stran červenou (levá strana) a zelenou (pravá strana). Zasklení je v tomto případě provedené pomocí vteřinového lepidla. Po zaschnutí lepidlo obrousíme a následně přeleštíme až docílíme vzhledu "zasklení".
Otevřete výfuky
Výfuk by neměl být zaslepený, motor by tak určitě nefungoval. Proč si tedy nedat trochu práce a s pomocí vrtáčku výfuky "neotevřít"? Drobný detail a hle, další posun k realitě.
Detaily interiéru
Interier od tohoto výrobce je zpracován pouze na nejjednodušší úrovni. A protože je do kokpitu kabinkou obstojně vidět, je dobré i zde doplnit pár působivých detailů, jako jsou poutací pásy, palubní deska, základní konstrukce trupu, a na pilotní páce (kniplu) doplnit madlo – co je jinou než šedou barvou na první fotografii je doplněno.
Na to vše postačí trocha plastu a maskovací pásky. Zde na nás čeká i první barvení a patina (patina = zvýraznění dílů a částí - zašpinění, znázornění opotřebení). Kokpit je nastříkán světle šedou a dobarven podle fotografií z internetu. Vystupující části jsou zvýrazněné ještě světlejší šedou a do prohlubní je zapuštěna tmavá barva – to vše pro optické zvýraznění dosavadní práce.
Pěkný, čistý, vzhled
Kabinku si pomocí maskovací pásky a maskolu (speciální lak na zakrývání míst která nemají být nabarvena) zamaskujeme, aby nedošlo k nanesení barvy na částí které mají zůstat průhledné. Na model ji přilepíme třeba Herkulesem (po zaschnutí je průhledný, proto nevadí pokud se nám ho dostane trocha kam nemá). Důležité je vždy lepit vše pečlivě, protože jen tím si zaručíme pěkný, čistý, vzhled celého modelu.
Model máme slepený do stavu takzvané "hrubé stavby", začneme se tedy věnovat barvení a dalším modelářským technikám a postupům.
Zajímavější vzhled
Jako první si nabarvíme spodní plochy modrou dle plánku, tuto barvu následně zesvětlíme a nabarvíme některé panely pro jejich odlišení (tím docílíme i zajímavějšího vzhledu). Dále si (po zaschnutí barev) vymaskujemne spodní plochy aby nedošlo k jejich nechtěnému přebarvení vrchní barvou.
Vrchní plochy
U vrchních ploch postupujeme stejně jako u barvení ploch spodních. Tedy barvení základním odstínem, zamaskování ploch a jejich přestříkání zesvětleným základním odstínem.
Jak zabránit odlesku
Celý model po proschnutí vrchní barvy odmaskujeme, domalujeme detaily na povrchu modelu (výfuky, ostruhové kolečko, atp..) a nastříkáme lesklým lakem. Tím zabráníme nechtěnému odlesku od obtisků které si podle plánku vystříháme z obtiskového aršíku a po smočení v teplé vodě po uvolnění z podkladového papíru aplikujeme na povrch.
Po usazení obtisků na model odstraníme kouskem papírové utěrky přebytečnou vodu z obtisků a tím je "přilepíme" na povrch. Pro lepší kopírování povrchu lze aplikovat někteé z obtiskových změkčovacích vodiček. Jako finále před započetím pativacích technik je dobré natáhnout anténí lanka. Celý model přestříkáme lesklým lakem(stejně tak jako všechny podsestavy – vrtule, podvozkové nohy, rakety, ...). Tím model připravíme na finální část a tou je patina-zašpinění, opotřebení provozem.
Pozor na čistou černou!
Jako první krok volím vždy wash neboli zvýraznění spár, prohlubní, nýtů,... na modelu. Tento krok dodá modelu "hloubku". Na tuto metodu postačí tmavá olejová barva. Pozor! Vyvarujte se používání čistě černé. Při jejím použití se model změní v tmavý nevzhledný kus plastu. V tomto případě byla použita van dyckova hnědá, terpentým a tenký štětec.
Tuto směs necháme díky lesklému povrchu zatékat do spár rytí a pomocí celoplošné aplikace zvýrazníme nýty. Takto aplikujeme wash na celý povrch modelu. Poté necháme model proschnout (asi 15 až 20 minut). Následně větším štětcem namočeným v čistém terpentýnu (štětec by měl být jen lehce vlhký) rozmýváme přesahy washe z povrchu, tak aby wash zůstal opravdu jen tam kde ho chceme. Po tomto kroku necháme model uschnout nejlépe do druhého dne.
Jak na fading
Dalším krokem ke zlepšení vzhledu modelu je fadding - rozmívání olejových barev po povrchu modelu. Tím simulujeme olétání a působení různých vlivů počasí na povrch letadla (tanku, lodě...). Tento krok obnáší "natečkování" celého povrchu modelu různými odstíny olejových barev tenkým štetcem (ty si vymáčkneme v malém množství na kus kartonu, aby došlo k odsátí přebytečného oleje), a jejich následné smívání (po lehkém zavadnutí) ve směru letu a působení gravitace (na smývání opět použijeme větší plochý štětec).
Po důkladném proschnutí celého modelu (asi 24 hodin) jej přelakujeme polomatným lakem (tak jako všechny podsestavy u kterých s patinou postupujeme naprosto stejně).
Trošku to zašpiňte
Blížíme se do finále. Jako jeden z posledních kroků je dobré použít pigmentů (ať už koupených, nebo nastrouhaných suchých kříd – oboje funguje v podstatě stejně) na zašpinění kol a spodku letadla (stopy od přistávání na letištích s nezpevněným povrchem) a černé jako stopy spalin z výfuků. Následuje finální lakování matným lakem, který necháme opět důkladně proschnout.
Zmenšenina skutečného stroje
Po všech těchto krocích dolepíme veškeré podsestavy a odmaskujeme kabinu. Tím je náš model definitivně hotov a můžeme se pokochat a pochlubit zmenšeninou reálného stroje.
PŘÍŠTĚ Vojenské automobily
VIDEO Na návštěvě v továrně na autíčka
Na návštěvě v továrně na autíčka Abrex • Zdroj: redakce ABC