Sovětský svaz se z bitvy u Kurska, která se odehrála během druhé světové války, poučil. Zjištění, že většina jeho tanků byla zničena střelou, která penetrovala přední část, mělo podstatný vliv na rozvoj dalších strojů. Vývoj nové hrozby pro německé obrněnce byl zadán dvěma závodům.
Šalamounský tank
Obě konstrukční kanceláře se s vervou pustily do práce, aby v létě roku 1944 předvedly prototypy V. A. Malyševovi (člověk zodpovědný za výrobu těžké bojové techniky), který měl vybrat tank, jehož výroba bude zahájena sériově. Malyšev neměl lehký úkol. Každý projekt ho zaujal něčím jiným.
Jeden měl čelo zkosené a tvarované tak, aby byl pancíř co nejvíce skloněný a efektivně odrážel nepřátelské projektily. Druhý byl vybaven věží kónického tvaru, která slibovala prakticky to samé, protože na ni z žádné strany nemohla střela přilétnout kolmo. Malyšev to vyřešil skutečně šalamounsky - rozhodl, že projekt bude pokračovat a vezme si z obou prototypů to nejlepší.
Kirovec-1 a IS-3
Vznikl tak Objekt 703, který bývá někdy nazýván také jako Kirovec-1. Prototyp byl hotov na podzim 1944 a v testech si vedl skutečně znamenitě. Nakonec byl stroj předveden i samotnému Stalinovi, který posvětil zahájení sériové výroby. Vznikl tak IS-3 (Iosif Stalin).
Štika čelem k nepříteli
Zvláštně tvarovaná příď byla konstruovaná tak, aby byla nejefektivnější při postavení čelem k nepříteli. Pancéřové desky o síle 120 mm byly skloněny vertikálně i horizontálně, čímž se silně zvyšovala jejich efektivita a vytvářela v přední části jakýsi nos. S trochou fantazie podpořené vodkou, o kterou v sovětské armádě nikdy nebyla nouze, tak tento tvar připomínal hlavu štiky. Není tak divu, že tank začali touto přezdívkou nazývat i vojáci.
Silná výzbroj
Odolná věž nesla kanon ráže 122 mm, se kterým byl spřažen kulomet ráže 7,62 mm. U poklopu, na vnější straně věže, pak byl i kulomet 12,7 mm. Pohon tanku obstarával dieselový dvanáctiválec o objemu 38,8 litru, který dodával výkon 520 koní. IS-3 s hmotností 46,5 tuny se pak mohl pohybovat rychlostí až 40 km/h po silnici a do 20 km/h v terénu.
Němce už neohrozil
V květnu roku 1945 byla hotova první série obrněnců. Do bojů druhé světové války už zasáhnout nestihli. Zhruba do poloviny roku 1946 produkce pokračovala a celkem bylo vyrobeno 2311 kusů. Výroba pokračovala po modernizaci pohonu a Sovětský svaz tanky dodával i do zahraničí. Jediné bojové nasazení si IS-3 odbyly v Šestidenní válce, kdy v rukou špatně vycvičených egyptských osádek fatálně selhaly proti Izraeli, který jich dokonce i několik ukořistil a posléze využíval jako pásové tahače. Nechvalně se "Štiky" zapsaly i do našich dějin. V roce 1968 se účastnily okupace Československa.