Jak ulehčit přetížené dopravě? Francouzská společnost SeaBubbles věří, že lidé by měli začít cestovat po vodě. Říkají, že už naši předkové stavěli první kameny dnešních metropolí podél řek, mořských břehů nebo jezer. Dnes jsou však řeky prázdné. Taková Paříž přetéká auty a každé větší silnici hrozí zácpa. Na Seině, která jí protéká, se však líně promenuje jen pár lodí vozících turisty nebo bárek převážejících stavební materiály.
Plavba na křídlech
Konstruktéři ze SeaBubbles proto oprášili nápad sestrojit křídlový člun. Na rozdíl od klasické lodi má pod vodou křídla, která jsou při kotvení schovaná pod hladinou. Jakmile ale dosáhne určité rychlosti, dovedou zvednout loď nad vodu. Člun pak nemusí rozrážet hladinu celým trupem, je rychlejší a spotřebuje méně paliva. Kajuta se navíc tolik nehoupe, takže projížďka může být příjemná i pro někoho, kdo trpí mořskou nemocí. Člun drží na křídlech rovnováhu díky systému Fly-by-wire, který používají pro automatické vyvažování také letadla.
Pohon na elektřinu
Právě kvůli nízké spotřebě paliva a stabilitě může být křídlový člun ideálním adeptem na vodní taxi zítřka. Mořská bublina je čtyři metry dlouhá a dva metry široká. Kromě kapitána uveze čtyři pasažéry, takže nabídne srovnatelnou kapacitu jako osobní auto. SeaBubbles pohání dva elektromotory umístěné na nosných křídlech, díky kterým loď dosáhne rychlosti až 33 km/h. Při plném nabití urazí vzdálenosti až 64 km.
Kotviště pro taxíky
Loďky má navíc doprovodit speciální přístaviště se zdvihacím systémem, který umožňuje zafixovat jejich pozici při kotvení. Nástup na palubu se tak obejde bez nepříjemného houpání. Stejně tak zde bude možné dobíjet baterie. V současnosti je v provozu prototyp člunu, jehož plné nabití trvá pět hodin. Tvůrci ale slibují, že jde jen o provizorní systém: Modely, které půjdou do prodeje, bude možné nabít za pouhých 35 minut.
Riziko nehody
Křídlový člun má ale také celou řadu nevýhod. Především vyžaduje klidné vody a nelíbí se mu ani překážky. V opačném případě hrozí nehoda, jaká se stala před pár týdny v Japonsku, kde trajekt na křídlech narazil do plovoucí velryby. Několik lidí bylo vážně zraněno a bez újmy se neobešla ani velryba. Ostré hrany křídel jsou totiž stejně nebezpečné pro člověka i pro mořské živočichy. Na klidných řekách a v zátokách ale mají svůj smysl – a s tím počítají i tvůrci člunu SeaBubbles.
Exkluzivní SeaBubbles
Vodní taxi na elektřinu je v současnosti jedinečný projekt. Odpovídá tomu i cena jednoho člunu, která se pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliony korun. Pokud se ale uchytí, můžeme počítat s tím, že během pár let pořizovací cena takové lodi výrazně klesne. Nízké budou i náklady na její provoz. Na rozdíl od klasického naftového motoru je elektromotor obvykle mnohem levnější, méně poruchový a nevyžaduje prakticky žádný servis.
Galerie: Prohlédni si SeaBubbles >
Solární jachta
Silent Yachts je rakouská dílna, která se rozhodla začít stavět lodě poháněné pouze energií ze slunce. Založili ji dva mořští vlci - Heike a Michael Köhlerovi. Na palubách lodí strávili patnáct let života a pak se rozhodli, že začnou hledat jiný pohon než naftu. V roce 2009 sestrojili první experimentální solární katamarán Solarwave 46 a nyní už staví skutečné jachty. Letos začali budovat model Silent 80. Pohání ho sedmdesát fotovoltaických panelů, které vyrábějí energii pro elektromotory. Uvnitř nabízí jachta přepychové zázemí až pro osm cestujících. Na vodě se objeví v příštím roce.