S nápadem postavit letoun na solární pohon přišli už v roce 2003 švýcarský vzduchoplavec Bertrand Piccard a inženýr a podnikatel André Borschberg. Chtěli dokázat, že solární panely dokážou mnohem víc než vyrábět elektřinu pro domácnosti.
Velké ambice obnovitelných zdrojů
První zkušební let se odehraje v dubnu 2010 a následuje řada dalších testovacích letů, včetně přeletu USA. Konečně 9. března 2015 jsou Piccard, Borschberg i Solar Impulse 2 připraveni odstartovat z Abú Dhabi (Spojené Arabské Emiráty).
Letoun na "jiné" zdroje
Solar Impulse 2 během svého letu přeletěl čtyři světadíly, tři moře a dva oceány. Během letu kolem světa překoná hned 19 rekordů v oblasti letů na solární pohon – třeba nejdelší nepřerušovaný let z Japonska na Havaj v délce 118 hodin. Během něj se ale přehřejí baterie. Po přistání na Havaji v červnu 2015 je Piccard s Borschbergem musí opravit.
Start však zhatí špatné počasí, což vede k téměř roční nedobrovolné přestávce. Konečně 26. července 2016 Solar Impulse 2 bezpečně přistává zpátky v Abú Dhabi. "Jsem si jist, že v příštích deseti letech budou elektrická letadla pro 50 pasažérů dopravovat lidi na krátké a středně dlouhé vzdálenosti," nechá se po přistání slyšet Piccard.
Solar Impulse 2 v číslech
Solar Impulse 2 má rozpětí křídla 72 metrů, tedy větší než Boeing 747 – s vahou pouhých 2,3 tun byste přitom potřebovali dva letouny, abyste vyvážili jeden ze čtyř motorů Boeingu. Pohání ho 17 248 fotovoltaických článků, baterie na uložení energie pro použití v noci, a čtyři motory. Pilotní kabina je velká jen jako telefonní budka a piloti toho za letu moc nenaspí – musí se u řízení střídat, a tak si můžou dopřát jen 20 minut spánku několikrát denně. Celkem ve vzduchu během obletu světa strávili 500 hodin.