Stíhací letoun Spitfire je skutečnou legendou mezi britskými bojovými letouny. Tentokrát se však místo do války vydává na let kolem světa přes Skotsko, Island, Grónsko, Kanadu, USA, Rusko a Asii. Piloti při něm přeletí takové turistické ikony jako je Grand Canyon v americké Arizoně, hora Fudži v Japonsku nebo Tádž Mahal v Indii. Cílem odvážného kousku je hlavně unikátní stroj předvést a "znovu spojit Spitfire s mnoha zeměmi, které alespoň zčásti vděčí za svou svobodu právě tomuto letadlu." Brooks a Jones si k tomu nemohli vybrat ikoničtější letadlo.
Zapomenutý podvozek
První Spitfire se vznesl k nebi v roce 1938 a jistě není bez zajímavosti, že šlo o jedno z prvních letadel se zatahovatelným podvozkem. Kvůli této novotě ale piloti uvyklí na pevný podvozek zpočátku při přistání často havarovali, protože jaksi zapomněli podvozek spustit.
Přes počáteční škobrtnutí si Spitfire rychle získal oblibu pilotů a ovládnul nebe nad bitevními poli první i druhé světové války, kde často doháněl nepřítele k zoufalství. Elegantní linie, silný motor a do té doby nevídaný tvar křídel Spitfiru zaručily obratnost, rychlost a výkonnost, jakým se žádné jiné bojové letadlo nemohlo rovnat. Celkem se vyrobilo 20 351 Spitfirů, dodnes se jich dochovalo jen zhruba 200 v různém stádiu rozkladu.
Spitfire: Okřídlený dědeček
Brooks a Jones se budou v kabině jednomístného Spitfiru střídat, druhý poletí v doprovodném letadle se zbytkem tým. Okřídlený dědeček, vyrobený už v roce 1943 a pečlivě zrenovovaný, bude totiž při letu kolem světa potřebovat extra péči a pravidelnou údržbu.
Stáří letounu přitom není ta jediná starost. "Spitfire byl navržen jako stíhací letoun s doletem téměř 500 kilometrů, takže otázka je, jak ho udržíme ve vzduchu," svěřili se piloti během příprav. Nic se nesmí ponechat náhodě. Největším oříškem bude překonání 800 kilometrů z čínského Hong Kongu do Vietnamu. Celá cesta kolem světa bude trvat čtyři měsíce.
Temperamentní legenda
A jak vlastně letoun přišel ke jménu Spitfire? Kupodivu to nemá nic společného s palebnou silou jeho kanonů. A chybělo málo a stíhač se jmenoval Shrew (v překladu Rejsek) nebo Scarab (tedy Skarabeus, egyptský posvátný brouk, spojovaný s reinkarnací). Tak ho chtěl pojmenovat inženýr R. J. Mitchell ze společnosti Supermarine, který letoun vymyslel.
Do věci se ale vložil Sir Robert McLean, šéf dceřiné inženýrské společnosti Vickers Aviation Limited, a navrhl slovo spitfire, označující v angličtině člověka s temperamentní, až bouřlivou povahou. Sám McLean ho používal jako přezdívku pro svou dceru Annu. Mitchell s tím nakonec souhlasil.