ABC s dárkem plastikového modelu koupíte tady >>
MINULE Motocykl Ducati 1199s
Bohužel nám historický vývoj nenadělil moře. Ale máme řeky, jezera a velké vodní nádrže. Kde je voda, jsou i lodě. Kde jsou lodě, jsou i lidé, kteří lodě obdivují a zajímají se o ně. Plastikové modelářství umožňuje stavbu lodí všech druhů. Současní výrobci plastikových modelů zahrnuli trh velkým množstvím modelů lodí a ponorek, takže vzniká jediný problém. Jakou loď, či ponorku si vybrat na první, druhou a další stavbu?
I v lodním modelářství je několik měřítek. Nejrozšířenější jsou 1:700 a 1:350. V poslední době se objevují velké, krásné, ale velmi náročné lodě v měřítku 1:200. Ostatní měřítka jsou okrajová. Začínající lodní modelář, by si měl pro začátek vybrat model v měřítku 1:1200. Zda loď civilní, či vojenskou, je jen na něm. Na ní si může vyzkoušet stavební postup a barvení lodě. Pokud je se stavbou spokojen a vnitřně ví, že toto je to pravé, hurá do další stavby.
Představíme si měřítko 1:700. Model je vybrán, potřebné nářadí a barvy připraveny a otevíráte krabici s vojenskou lodí. Začátek je stejný jako u modelů letadel nebo techniky.
Model křižníku Phillippine Sea
1) Prostudujte si velmi dobře stavební návod a začněte opatrně, za pomoci kleštiček nebo žiletkové pilky oddělovat jednotlivé díly od rámečků. Začistíte nálitky a případné otřepy brousítkem, vyzkoušíte, zda vše dobře doléhá a až teprve potom začnete jednotlivé díly slepovat. Nejdříve trup s palubou, přidáte lodní hřídele a kormidla. Nepospícháte, vše musí být přesné. Na trup je někdy potřeba použít tmel pro začištění přechodu dvou částí. I zde se vyplatí nepospíchat, na hotovém modelu je každá nerovnost vidět.
2 a 3) Trup nám zasychá. Začnete tedy stavbu lodních nástaveb, dělových věží, komínů. Dva díly patřící k sobě vždy nejdříve vyzkoušíte tzv. na sucho, tedy bez lepidla. Lepidla používáte tak akorát. Nechcete, aby vám vytékalo mezi lepené díly a rozleptávalo viditelný povrch. Nerovnosti, či přesahy zabrousíte do ztracena. Vždy necháte lepidlo dobře zaschnout. Menší díly jako dělostřelecké věže, antény, nebo záchranné čluny, na model v této fázi nelepíme. Optimální je připevnit je ze spodu třeba ke špejli, pro snažší práci a špejli zapíchneme třeba do polystyrenu. Toto vše nalepíte až po nabarvení při kompletaci modelu. V tuto chvíli se vrátíte k trupu. Slepené a tmelené části pečlivě přebrousíte a začistíte. Nyní zkompletujete všechny velké části modelu.
4) Pro modely lodí je trhu veliké množství doplňků. Jedná se zejména o kovové hlavně, známé leptané sady, paluby z dřevěné dýhy, nebo resinové odlitky. Pokud je chcete použít, po slepení hlavních částí modelu je nyní ta správná chvíle. Pro začátečníky doporučuji aspoň kovové soustružené hlavně. Jejich montáž je velmi jednoduchá. Prostě je přilepíte na místo hlavní ze stavebnice.
5 a 6 a 7) Druhým, nejvíce používaným doplňkem jsou leptané sady. Ty obsahují zábradlí, radary, žebříky a další drobné díly, které není možné stávající technologií vstřikování vyrobit. Práce s nimi je složitější, na lepení použijete vteřinové lepidlo, ale výsledek stojí za tuto námahu. Velký pozor si dejte při kompletaci a lepení lodních stožárů. Díly jsou tenké a křehké. Při této práci provedete kompletaci nástaveb a velkých celků. Tím máte model připraven na barvení.
8) Pokud máte již trup i nástavby slepeny a začištěny, přichází další fáze stavby a to je barvení modelu. Tato část je velice důležitá. Minimálně lodní trup je velká, hladká plocha a každá nerovnost je vidět. Pokud vlastníte kompresor a modelářskou stříkací pistoli, máte skoro vyhráno. Pokud ne, je nutné být při práci se štětcem velice opatrní. Hodně pomůže Surfacer, což je tekutý tmel na stříkání buď modelářskou pistolí, nebo ve spreji, určený pro jemné tmelení a sjednocení povrchu plastikového modelu před barvením. Zviditelní nerovnosti a ošklivosti třeba od lepidla a barvy na něm i lépe drží.
9) Budete potřebovat i lepicí maskovací pásku na přechod trupu pod vodou, který je natřen většinou červenou základovou barvou a šedou, nebo maskovanou částí nad vodou. Pokud budete tuto část natírat štětcem, pásku nalepte, obtáhněte slabě tužkou a pásku odlepte. Ted už jen pevnou ruku. Kdybyste pásku nechali na trupu a prováděli nátěr štětcem, barva zateče pod pásku a výsledek se vám určitě líbit nebude. Teď již pokračujte stejně jako u jiných modelů. Dokončíte nátěr všech částí lodě a necháte důkladně zaschnout. Poté provedete nástřik, nebo nátěr lesklým lakem. Opět necháte zaschnout. Na lak nanesete obtisky a po jejich zaschnutí je opět přelakujete lakem.
10) A teď nastává chvíle pro patinovací přípravky. Patina je u modelů lodí velmi důležitá. Mořská voda je velmi agresivní, takže rez, stečeniny špíny, zesvětlené a sluncem vyšisované barvy, by na modelu být měly. Základem jsou tzv. filtry. Jedná se o velmi naředěné olejové barvy. Dají se použít odstíny šedé, modré, zelené, bílé a žluté barvy. Jednotlivé nátěry je nutné nechat dobře vyschnout. Dále je důležitý wash, neboli zapuštění velmi zředěných barev do spár a rohů. Zvýrazníte tak třeba dveře, okénka, prostupy a spáry v palubě. Již zmíněnou rez a stečeniny můžete napodobit olejovou barvou. Párátkem uděláte v místě stečeniny malou tečku barvy, necháte aspoň pět minut zaschnout a potom tečku štětcem namočeným v ředidle lehce rozmyjete směrem dolů. Opět necháte vše důkladně zaschnout.
11) Model je skoro hotov. Zbývají antény a lana. K tomu se dají použít tenké rybářské vlasce, nejlépe černé barvy. Pro lepení je nutné vteřinové lepidlo, proto buďte velice opatrní.
12) A to poslední a nejlepší na konec. Tím je vztyčení vlajky. Na každé lodi je vlajka domovského státu. Vlajky jsou buď součástí obtiskového archu, nebo se dají dokoupit jako součást leptané sady.
Pokud se vám stavba povedla, máte před sebou zmenšený model skutečné lodi. A pokud se dostaví ten neodbytný pocit, že potřebujete postavit další loď, máte vyhráno. Jste lodní modeláři.