Mezi obyčejným autem na vysílačku a expedičním modelem je obrovský rozdíl. Zatímco klasické autíčko můžete prohánět jen na chodníku nebo v lepším případě na zahradě, expediční model si poradí i s drsnými přírodními překážkami.
Malé expediční teréňáky
Expediční modely často vypadají jako zmenšeniny opravdových off-roadů. Většinou se staví v měřítku 1 : 10, čili jsou oproti svým předlohám desetkrát menší. Konstruktéři modelů využívají principy fungování skutečných terénních aut. Mají velké gumové pneumatiky, speciální tlumiče, redukční převodovky, pohon všech kol a existují i modely s uzávěrkami diferenciálů. To znamená, že můžete pomocí dálkového ovládání odpojit náhon předních kol a lépe tak manévrovat.
Z krabice do akce
Klasické auto na dálkové ovládání může stát jen pár set korun, terénní model oproti tomu vyjde minimálně na pět tisíc. Odměnou za vyšší investici je stroj sestavený z kvalitních dílů, který si poradí se skutečným terénem. Existují tři způsoby, jak si expediční auto pořídit. Tomu jednoduššímu se říká RTR (Ready to Ride neboli česky Připravené k jízdě). Auto je již postavené a vybavené vším kromě baterií.
Pro modeláře
Fandové do modelářství raději sáhnou po variantě KIT, kde je vůz rozebraný na součástky. Na vás pak je, abyste ho sestavili, dokoupili elektroniku a často i karoserii. Zkušení stavitelé si mohou zkonstruovat auto sami podle vlastní fantazie. Nakoupí si jednotlivé komponenty a sestaví si je tak, aby výsledek splňoval přesně jejich představy. Dodejme, že existuje i pár skalních příznivců, kteří si dokonce sami vyrábí i jednotlivé díly.
Volant v ruce
Co se týče konstrukce, lze expediční auta rozdělit na dva typy. První typ má žebřinový rám a odpovídá tak klasickému velkému off-roadu. Ten druhý má tzv. trubkový rám. To je v podstatě klec, která tvoří základní rám i karoserii v jednom. V obou případech se ovládají pomocí speciální vysílačky, na níž se zatáčí nikoli pomocí páček, nýbrž skutečným volantem. Pilot tak může s jistotou zvládnout jakoukoli terénní překážku. Namísto plynového a brzdného pedálu je na vysílačce posuvná páčka. Modely využívají elektrické motorky, které se napájejí dobíjecí lithiovou baterií. Na jedno nabití zvládnou jezdit v průměru dvě až tři hodiny.
Může kamkoli
Expediční auta jsou pro lidi, které nebaví prohánět RC auta po závodních tratích. Často říkají, že právě v offroadové jízdě spočívá největší krása řízení modelů. Vyrážejí s nimi do skutečného terénu a poměřují své modelářské dovednosti s překážkami v divoké přírodě. Představte si, že se o víkendu vydáte na výlet k vodě nebo do lesa. Nic vám nebrání v tom, abyste si auto vzali s sebou a procházku si zpestřili i projížďkou.
Nový trend
Expediční RC auta jsou ve světě modelů relativní novinka. V roce 2008 se u nás objevilo první, ale mělo nepříliš dobré odpružení pomocí listových pružin a nižší spolehlivost. Přesto se s ním první parta nadšenců vydala na Ještěd, který dodnes platí za nejklasičtější cíl expedičních výjezdů. Pokud budete chtít začít s teréňáky na dálkové ovládání, určitě se na něj dříve či později se svým vozem také vydrápete.
Bez rivality
Během pár let se objevily další modely s lepšími off-roadovými schopnostmi, delší výdrží baterie a kvalitnějšími díly. Zatímco poprvé se na Ještěd vydalo osm vozů, dnes už není výjimkou, že se ho zúčastní i 150 samostatných aut. Expediční auta zažila takovou popularitu i kvůli tomu, že v nich prakticky neexistuje rivalita. Zatímco u profesionálních závoďáků panuje přirozená řevnivost, protože cílem je být rychlejší než váš soupeř, v případě expedičních aut jde jen o to překonat terén díky kvalitně vybavenému autu a přesným řidičským dovednostem.
Soutěže v přírodě
Expediční modely mohou soutěžit ve dvou závodech. Tím prvním je trial, kde musí auta projet dráhu. Nevítězí jen ten nejrychlejší. Jízdu hodnotí komise, která kromě času hodnotí i přesnost a řidičský um. Druhý typ závodu vznikl teprve před pár lety, ale je čím dál oblíbenější. Jmenuje se RC AST (RC Adventure Scale Trophy) a dá se přirovnat k velkým závodům typu Rallye Dakar nebo Camel Trophy.
Vzhled a spolupráce
V závodu RC AST se podobně jako u trialu nejedná jen o co nejvyšší rychlost. Hlavní cíl závodu je co nejautentičtější vzhled modelů a snaha přiblížit se maximálně závodění skutečných off-roadů. Ještě před startem si porota prohlédne soutěžní vozy a oboduje je za to, jak vypadají a zda mají zajímavé doplňky. Samotného závodu se účastní týmy s dvěma až pěti auty. Mají za úkol projet třiceti nebo více brankami, a aby mohli závod dokončit, musí spolupracovat – například si navzájem pomáhat navijáky nebo lany.
Galerie: Jak jsme vyzkoušeli expediční modely >
Model Hobby 2019
Letos na podzim se bude v Praze konat už 28. ročník veletrhu Model Hobby. Půjde o největší modelářskou akci v Česku. Budete si zde moci prohlédnout všechny novinky ve světě na dálku ovládaných aut, letadel, vrtulníků, lodí i ponorek. Chybět nebudou 3D tiskárny, roboti a stavebnice, na kterých se můžete zdokonalit v mechanice a elektronice. Zajímavostí budou i obří modely vojenské techniky v měřítku 1 : 6 včetně obrněného vlaku, který jezdí po kolejích. Navíc se můžete těšit i na to, že se tady setkáte osobně i s ábíčkem.