Pokrok nikdo nezastaví. Autonomní auta, internet věcí a drony. Ty slouží v dnešní době k nejrůznějším věcem od průzkumu nedostupných nebo nebezpečných míst přes lokalizování požárů až po kontrolování dobytka na pastvě. V neposlední řadě tyto chytré stroje nahradí poslíčky a poštovní doručovatele. Nevěříte? V Kalifornii je již testují!
Jedna firma vládne všem
Federální úřad pro letectví Spojených států vybral San Diego jako jedno z deseti měst, v němž se bude zkoušet doručování zásilek s jídlem pomocí dronů. Město spolupracuje s firmou Uber, která je známá především jako konkurence pro klasické dopravní služby. Mimo to jde ovšem o rostoucího technolgického giganta, který investuje do chytrých zařízení, jako jsou samořiditelná auta nebo právě drony.
UberEATS nemá povolení k letu
Služba UberEATS, která jídlo doručuje běžnou cestou, bude vlajkovou lodí zkušebního doručování s drony. Zajímavé je, že cena za doručení dronem by se neměla lišit od poplatku za klasické doručení kurýrem. To by mělo udělat z dronů konkurenceschopnou službu, která vám ovšem nedonese jídlo až k domovním dveřím.
Přesto, že by měl projekt letos startovat, nedostal ještě Uber povolení od úřadu pro letectví. Na druhé straně Wing společnosti Google už kontrolou prošel a chystá se využívat drony k doručování v americké Virginii, finském Helsinki nebo v Austrálii.
Drony v ulicích
Pro velké firmy nejsou povolení od úřadu pro letectví tak velkým problémem jako samotné využívání dronů. Dron totiž nedonese jídlo až do vašeho okna. Ve městě bude několik speciálních zón "drop pointů", na kterých dron přistane a jídlo bude dál doručeno kurýrem. Případně si strávník osobně zajde jídlo na drop point vyzvednout. Další riziko představuje vzdušná doprava. I když budou mít drony naplánovanou trasu, hrozí v letovém prostoru dopravní kolaps spojený s bezpečnostními riziky. Drony proto budou využívat cloudového systému, který jim bude pomáhat s navigací.
Jídlo s větrem o závod
Dalším velkým problémem je i zvukové znečištění, které již nyní překračuje hranice hygienických norem. Zvuk je umocněn i rychlostí kolem 70 kilometrů za hodinu, kterou se budou drony nad ulicemi pohybovat. Dron, nad kterým ztratí centrální řízení kontrolu, může způsobit velké škody na majetku a pochopitelně i lidem. Pozemní doprava bývá omezována na rychlost kolem padesáti kilometrů za hodinu a ani tak se nedaří vždy předcházet smrtelným nehodám. Ještě rychleji letící dron tak představuje obrovské riziko pro svoje okolí.
První výsledky
Zatímco se San Diego připravuje na zkušební provoz s doručováním jídla, firma Matternet se spojila s americkým gigantem UPS a společně využívají dronů k doručování laboratorních vzorků pacientů v Severní Karolíně. Než ale dojde k širšímu využívání, musí drony zvládnout veškerou přepravní práci sami bez pilotů.
Podívej se, jak budou drony doručovat jídlo >
Komerční trh s drony
Od roku 2015 se podle Federálního úřad pro letectví Spojených států zaregistroval více než 900 000 dronů pro volný čas, přičemž podle úřadu je jich v oběhu víc než milion. Trh s komerčními drony by se měl do roku 2023 ztrojnásobit. V současnosti přibývá měsíčně asi 15 tisíc dronů pro komerční účely a dá se čekat, že díky společnostem jako Amazon nebo Google bude číslo dál růst.