Německý stíhač tanků Jagdtiger: Největší z největších

Německý stíhač tanků Jagdtiger: Největší z největších
Sdílej
 
Hitlerova armáda měla skutečně excelentní protitankové dělo. Byl jím kanon ráže 12,8 cm PaK 44 L/55. Ten je mnoha odborníky a historiky považován za nejlepší protitankovou zbraň druhé světové války. V Německu dokonce vznikl projekt, který měl toto monstrum skloubit s pásovým podvozkem.

 

Idea skutečně těžkého stíhače tanků, který měl likvidovat skvěle pancéřované sovětské tanky po desítkách, byla možná logická, ale ne zrovna jednoduše proveditelná. Každopádně byly v roce 1943 vypracovány plány na stroj, který se později stal nejtěžším sériově vyráběným druhoválečným bojovým obrněncem.

Neprůstřelný stíhač

Původní název Jagdpanzer VI byl později změněn na Jagdtiger a posádku tvořilo 6 mužů. Řidič, radista, který byl zároveň kulometčíkem, velitel, střelec a dva nabíječi. Rozdíl oproti americkým a sovětským strojům je znát na první pohled. Němci nijak zvlášť neřešili sklon pancíře, který by zvyšoval jeho efektivitu, namísto toho ho udělali prostě a jednoduše opravdu tlustý.

Přestože pancíř nebyl nijak zvlášť skloněný, byl Jagdtiger nejsilněji pancéřované vozidlo své doby •  www.flicker.com

V případě Jagdtigeru to bylo v přední části (tedy té, která byla obvykle vystavena projektilům nepřátel) 250 milimetrů. Boky byly 80 mm tlusté a poskytovaly spíše základní ochranu proti granátům a ručním zbraním.

Pomalý a žravý tank

Podvozek poskytl již hotový tank Tiger 2. Pohon obstarával Maybach HL 230 P30, což byl motor využívaný v mnohem menším a lehčím tanku Panther. A právě zde byla jedna ze slabin Jagdtigeru. V Pantheru o hmotnosti 45 tun sloužil dvanáctiválec Maybach obstojně, ale v případě ocelové bestie, která měla bezmála 72 tun, už trpěl a výkonem nestačil. Jagdtiger byl opravdu pomalý. Po silnici jel maximálně 38 km/h, v terénu se pohyboval rychlostí zhruba třetinovou. K tomu měl obrovskou spotřebu. Po silnici spálil stroj na 100 kilometrů kolem 700 litrů a v terénu se tato hodnota mohla přehoupnout i přes 1000 litrů. Vysoká hmotnost ale měla za následek i nadměrně opotřebení mechanismu řízení. Poruchy tedy byly prakticky na denním pořádku.

Dvanáctiválcový motor Maybach HL 230 P30 měl s monstrem plné ruce práce •  wikipedia

Jistota druhé světové války

Dokud ale Jagdtiger fungoval, poskytoval své posádce ochranu, kterou drtivá většina nepřátelských strojů neměla šanci probít. Zato německý stroj zvládat ničit i silně obrněné cíle až na 2700 metrů. Kanón byl skutečně výkonný a byl doplněn jedním kulometem MG 34. Palebnou sílu dokládá i fakt, že nedaleko německého Neustadtu zlikvidovala trojice Jagdtigerů 25 amerických strojů Sherman a M10 Wolverine, přičemž němečtí obrněnci neutrpěli ani jeden zásah, který by je nějak poškodil.

Pozdě pro Hitlera

Bohužel pro vůdce nacistického Německa Adolfa Hitlera a bohudík pro Evropu přišly stroje Jagdtiger příliš pozdě. A i kdyby vznikly dříve, těžko říci, zda by se na bojištích prosadily. Na bitevním poli totiž až příliš často selhávaly technicky. Odtáhnout takový kolos pak bylo prakticky nemožné a tak se osádka stroje musela uchýlit k destrukci drahého stíhače trhavinou, aby nepadl do rukou nepřítele. Nejlépe Jagdtigery sloužily na spíše stacionárních pozicích, v roli obránců.

Hitlerovy tajné zbraně: Atomová bomba, neviditelný letoun i paprsky smrti!

Hitlerovy tajné zbraně: Atomová bomba, neviditelný letoun i paprsky smrti!

5 vychytávek moderních tanků

5 vychytávek moderních tanků

Americký tank M3 Lee: S dělem proklatě nízko

Americký tank M3 Lee: S dělem proklatě nízko

 

Články odjinud