Franky Zapata na svém robustním létajícím prkně Flyboard Air překonal Lamanšský kanál na začátku srpna 2019. Vzlétl z francouzské Sangatte a přistál u britského Doveru. Během 22 minut dlouhého letu dosáhl rychlosti 177 kilometrů v hodině, držel se ve výši 20 metrů a zdolal 35 kilometrů. Přitom stihl ještě natankovat na zásobovací lodi v kanálu. Vynález létajícího skateboardu je na světě.
Flyboard nebo tryskáč pod nohama
Flyboard Air má podobu masivní plošiny s vázáním pro upevnění nohou v kotníku. Uvnitř se ukrývá pět proudových motorů, které pomáhají vynést plošinu do vzduchu. Elektronika pak upravuje jejich tah tak, aby Flyboard zůstal správně orientovaný vůči zemi a neotočil se vzhůru nohama. Pilot by pak letěl hlavou dolů jako švestka. A to nikdo nechce.
Zapatovo ovládací kombo
Při samotném ovládání je využíváno klasické přenášení váhy pro změnu směru letu, podobně jako když jedete na snowboardu. To není ale všechno. V pravé ruce drží pilot joystick, který je spojen s počítačem a přenáší do něj povely pro úpravu rotace, rychlosti a výšky. Ta může být podle neoficiálních zpráv ze Zapatovy dílny až 3000 metrů. Takovým vertikálním letům se ale staví do cesty letecké normy a zákony a samozřejmě bezpečnost. Pilot by musel být vybaven padákem, navigací a kyslíkovou lahví. Zapata proto zůstává při zemi.
Jak funguje Flyboard Air
Skateboard, který nedoletí...
Pár desítek metrů vysoko dokáže Flyboard letět rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Vypadá tedy jako skvělý dopravní prostředek. Opak je pravdou. Spalovací motory mají vysokou spotřebu a nádrž, která je umístěna na pilotových zádech v batohu, vyčerpají za deset minut. Každý delší let je tedy potřeba pečlivě plánovat, aby během něj byl dostatek benzinek. A musíte letět nalehko, protože další batoh nepoberete.
Flyboard pro policii a hasiče
Existují profese, které by dokázaly Flyboard využít i přes jeho limity. Typicky jsou to policejní nebo záchranářské složky, kterým rychlost a obratnost Flyboardu umožní dostat se do cíle během chvíle. Ať už to znamená přenést vyzbrojené specialisty na střechu banky obsazené lupiči, anebo rychle proniknout do hořícího patra panelového domu. Francouzské ministerstvo obrany dokonce poskytlo Zapatovi na vývoj armádní speciálky EZ-Fly 1,3 milionu euro. Nepředstavujte si ale francouzské létající ninjy – turbíny Flyboardu jsou slyšet na stovky metrů. Mnohem spíše by vojáci létající prkno využili pro zásobovací nebo podpůrné mise.
Jak léta Flyboard Air >
Auto s turbínami
Do konce tohoto roku hodlá Franky Zapata představit létající auto. V současnosti testuje prototyp, který je osazen čtyřmi proudovými motory (finální produkt jich bude mít 10). Maximální rychlost se bude pohybovat kolem 400 kilometrů v hodině a doletová vzdálenost má být přibližně 110 kilometrů. Tak schválně, jestli o létajícím autě pana Zapaty budeme do konce roku 2019 psát v ábíčku!