Ford Digit je něco přes metr a půl vysoký, stojí na dvou nohou a namísto hlavy má soustavu čidel a procesorů. Na jeho vývoji začala pracovat parta studentů z Oregonské státní univerzity, kteří později založili dílnu Agility Robotics. Společně s automobilkou Ford nyní začali hledat cestu, jak zkombinovat umělou inteligenci samořídících aut a chodících robotických asistentů.
Robot v samořídícím autě
Jak si mohou vzájemně pomoci? Auto může robotovi nabídnout dvě věci – data a energii. Digit se před jízdou sám složí do kufru a nabije se. Kvůli tomu s sebou nemusí vláčet velké a těžké baterie a je obratnější. Průběžné nabíjení v mateřském autě navíc zajistí hladký chod po celý den bez zdlouhavých přestávek. Jakmile dodávka dorazí na místo, Digit se vysune ven a začne s vykládkou zásilek. Opět přitom využije technologie z automobilového průmyslu.
Ford Digit využívá mapování terénu
Aby se robot zorientoval na ulici, choval se bezpečně a přenesl balíček přesně tam, kam má, potřebuje spoustu informací. Získá je díky bezdrátovému přenosu dat z autonomního vozu. Určitě víte, že auto, které umí samo řídit v hustém provozu, potřebuje mít dokonalý přehled o dění kolem sebe. Využívá k tomu radary, laserové měřiče vzdálenosti, digitální mapy a třeba i online aktuální informace o dopravní situaci ve městě. Všechna data přitom sdílí s robotem. Ten tak má dokonalý přehled a může se suverénně pohybovat s minimálním rizikem nehody.
Silný doručovatel z lehké váhy
Tím, že velkou část práce za robota udělají technologie zabudované v mateřském autě, může být Digit lehký, levný a jednoduchý na údržbu. Neznamená to ale, že je to nějaký slaboch. V současnosti unese náklad o hmotnosti až 18 kg. Tvůrci podotýkají, že v ostrém provozu by měl zvládnout nosit ještě o pár kilo těžší zásilky. Agility Robotics navíc věří, že kromě doručování zásilek bude Digit schopen například pomáhat seniorům a bude možné ho nasadit i při úklidu po živelných katastrofách.
Dvě nohy se vrací
Robot oživil diskuzi o tom, zda mají smysl dvounozí roboti. V posledních pár letech se začali prosazovat spíše asistenti na kolečkách nebo pásech, kteří se ukázali jako stabilnější volba v terénu nebo na kluzkém povrchu. Konstruktéři Digita věří, že ve městech se spíše prosadí pomocníci na dvou nohách. Tvrdí, že města jsou stavěná pro člověka. Pokud se robot dokáže procházet tak, jako my, měl by nástrahy měst zvládnout lépe než pomalý pásák.
Už brzy?
Kdy přiveze robot Digit balíček i k vám domů? Možná dříve, než byste řekli. Alespoň pokud Ford vyplní své sliby, že už v roce 2021 dostane na silnici první samořídící auta. Menší doručovací roboti už fungují v několika městech v Americe a nyní začali zkušebně jezdit i v nizozemském Eindhovenu. Spojit oba systémy by tak mohla být otázka pouhých pár let!
Digit v celé své kráse >
Robotický pštros
Dílna Agility Robotics se poprvé představila v roce 2017 robotem Cassie. Podobně jako Digit má dvě nohy – zato mu ale chybí trup. Cassie se inspiroval během pštrosů a slouží jako nástroj pro výzkum robotické chůze. Objednávají si ho laboratoře a vývojová oddělení firem, které chtějí experimentovat s využitím robotických pomocníků. Na jedno nabití vydrží běhat celý den. Vzniknul na otevřené platformě a každý vědec si ho proto může přizpůsobit podle svých potřeb – třeba mu nasadit kolečkové brusle a zkoušet, jak si s nimi robot poradí.