Aby dnes mohl Ježísek navštívit všechny domácnosti na celém světě, potřeboval by sáňky, které jezdí rychlostí téměř 5.000 km/s a vezou náklad vánočních dárků o váze téměř 400 000 tun. A to ho může vyjít dost draze: Aktuální otázkou totiž je, kde a jakým způsobem se Ježíšek dostává k adresám dětí. Pokud zpracovává osobní údaje dětí bez jejich souhlasu, porušuje tím nařízení o GDPR a hrozí mu pokuta až do výše 600 mil. Kč.
Vánoce na internetu
Internet přinesl do Vánoc revoluci. Na Štědrý den můžete sedět u jednoho stolu s kýmkoliv na celém světě, i když třeba jen virtuálně. Dárky, které lidé dříve vlastnoručně vyráběli, můžou být dnes po pár kliknutích sem a tam vyřešené. Internet také ze světa téměř vymazal klasická vánoční přání.
První papírovou vánoční pohlednici známe z roku 1843. Lidé je dříve sami vyráběli, zdobili je malými květinami, listy nebo malůvkami. Přátelům a příbuzným je nosili osobně. Později začali přání kupovat a posílali poštou. A dnes? Přání vyrábějí většinou už jen děti a podle statistik na jedno papírové přání zašlou lidé téměř 200 elektronických – textových, interaktivních i video přání. Sociální sítě nabízí celou řadu tematických rámečků a přání, která můžete zaslat hromadně svým přátelům.
Vánoční koledy v rádiu
Dříve bývaly Vánoce čistě duchovní záležitostí: Křesťané oslavovali Ježíše Krista, modlili se a rozjímali. Technologie zasáhly do Vánoc s rokem 1840, který je významným milníkem mezi věkem mechanickým a technologickým. Po vynálezu telegrafu v 18. století, spatřili v tom dalším světlo světa telegraf, Morseův kód, telefon a rádio. Najednou bylo možné popřát hezké svátky, zdraví a štěstí i na druhou stranu Země a poslouchat koledy otočením knoflíku na radiovém přijímači.
Vánoce v reklamě
Do podoby Vánoc zasáhla také reklama. Nejvíc reklama, která dnes patří k nejúspěšnějším v historii. V roce 1931 pověřila Coca Cola ilustrátora Haddona Sundbloma, aby namaloval Santu do vánoční reklamy. Měla zvýšit spotřebu tohoto nápoje v zimním období, ale ve skutečnosti dala reálnou podobu Santa Clausovi, který je dnes ve světě nejrozšířenější postavou nosící dárky a se zaryla pod kůži milionům lidí po celém světě.
Rekordní kyberpondělí
Nejviditelnější vánoční změnou, o kterou se postaraly nové technologie, jsou nákupy. Obstarávání dárků v obchodech nahrazuje nakupováním online. Letos to ukázalo tzv. kyberpondělí. Online obchodníci ho vymysleli jako reakci na tzv. černý pátek (Black Friday), kdy kamenné obchody v USA poskytují v jeden den obrovské slevy a zákazníci se tam mohou ušlapat. Kyberpondělí je o dva dny později a letos lámalo rekordy. Na celém světě se podle zveřejněných čísel utratilo na internetu za jedinou minutu v průměru 11 milionů dolarů (více než čtvrt miliardy korun). E-shop Amazon odbavil v tento den až 50 objednávek za sekundu.
Vánoční technologie budoucnosti
A co udělá s Vánocemi technologická budoucnost? Vývoj naznačuje, že si v příštích několika letech začneme posílat pozdravy jako hologramy, které doručí robot (stejně jako ve Star Wars přináší R2-D2 zprávy od princezny Leiy Obi-Wanovi Kenobimu). Nebo bude možné zaslat pozdravy do osobního zařízení pro virtuální realitu. Díky umělé inteligenci postupujeme tak rychle dopředu, že by nám do pár let mohli pomoct s vánočními přípravami roboti a dárky nám přinést digitální dron z obchodu až pod vánoční stromeček. A možná se jednou naučíme také cestovat časem nebo teleportaci a Štědrý den bychom díky tomu mohli strávit několikrát se všemi, které máme rádi.
Vánoce technologiím navzdory
Technologie dnešní doby nám mohou v době Vánoc spoustu věcí usnadnit. Neměli bychom ale zapomínat na ducha Vánoc a základní lidské hodnoty, které nám žádný robot ani IT vymoženosti nenahradí. Navzdory technologickým změnám jsou Vánoce dar sdílení okamžiků s rodinou, přáteli a dalšími drahými, který nemůže být nikdy zabalen do krabice s barevnou stuhou a doručený robotem.
Věděli jste, že:
- 56% všech nakupujících obdaruje své blízké dárkovými kartami?
- 44% nakupujících sáhne po knize, videohře nebo hudebním CD?
- Pouze 17% nakupujících hodí do košíku dárky na sport a volný čas?
- 21% všech online zákazníků nakupuje prostřednictvím mobilního zařízení?
- Nejrušnějším nákupním dnem už není černý pátek (Black Friday), ale poslední sobota před Vánocemi?
- Jedním z pěti nechtěných dárků obdarujeme po Vánocích někoho jiného
- Nejoblíbenějším a osvědčeným dárkem pro děti zůstávají modely vláčků a stavebnice
- Dnem, kdy v prosinci nejvíce využíváme mobilní telefon, je den po Vánocích
Vánoce v historii
Původně se Vánoce slavily 20. května a byly čistě duchovní záležitostí – křesťanskými svátky oslavujícími narození Ježíše Krista. Až ve 4. století n. l. prosadila římská církev, aby se narození Ježíše Krista slavilo 25. prosince a velká část světa slaví Vánoce právě v tento den nebo v předvečer po západu slunce. Do světa se tradice Vánoc rozšířila s křesťanstvím. V Evropě byly Vánoce dokonce i zakázány. Třeba v Anglii v roce 1644 rozhodl parlament, že jde o nebiblický a pohanský zvyk. V některých částech Anglie platil tento zákaz až do 19. století. O popularizaci Vánoc se pak postarala královna Viktorie. V roce 1840 provdala za německého prince Alberta, který přinesl nové zvyky a tradice.