Taxík ručně i automaticky
Německý stroj Volocopter má celkem osmnáct vrtulí. Každou z nich pohání vlastní elektromotor. Umožňuje řízený i autonomní let. Dovede tedy fungovat jak s pilotem, tak bez něj jen s navigací pomocí umělé inteligence. Stabilitu a ovládání zajišťuje více než stovka mikroprocesorů. Pasažér nebo pilot pak může pomocí kniplu ovládat stoupání, klesání nebo se zhostit přistávání. Jakmile ale knipl pustí z ruky, okamžitě znovu naskočí počítačový autopilot.
Veřejná ukázka Volocopteru
Volocopter má za sebou už více než tisíc testovacích letů. Nedávno ale poprvé vzlétl veřejně před očima zástupu fanoušků nových technologií. Veřejná ukázka proběhla ve Stuttgartu před sídlem Mercedesu, a ačkoli let trval jen několik minut, jasně ukázal, jak takové letadlo funguje a co dovede.
Řada návštěvníků si také přišla poslechnout jeho zvuk. Nedivte se. Prolétající letadlo nebo helikoptéru je slyšet i za zavřenými okny a nástup hlučných létajících taxíků by mohl velkoměsta proměnit v jeden velký randál. Volocopter na to myslí a snaží se, aby byl v letu co nejtišší. Na vzdálenost 75 metrů vydává stejný hluk jako ten nejmenší vrtulník na vzdálenost 500 metrů.
Expresní záchranář
Je to jen pár týdnů, co Volocopter společně s německým motoristickým klubem ADAC provedl simulaci situace, kdy o přežití člověka rozhoduje každých pár vteřin. Šlo o historicky první nácvik záchranářů s multikoptérou. Její elektromotory jsou dost silné na to, aby přepravily dva dospělé lidi na vzdálenost třiceti kilometrů. Záchranáři je chtějí využívat jako alternativu vrtulníků, která je lehčí, rychlejší a může přistát v podstatě kdekoli. Je tedy ideální pro bleskové zásahy v rušných městech.
Letiště ve výstavbě
To, že se městská doprava pomocí létajících dronů už blíží, dokazuje i britská společnost Skyports Limited. Ta prozradila, že v Singapuru buduje první základnu pro elektrické letouny. Říká jí vertiport a má sloužit právě pro stroje Volocopter. Singapur byl jedním z prvních míst, kde se uskutečnily jeho zkušební vzlety.
Vertiport bude součástí světového kongresu inteligentní přepravy a zájemci si budou moci vyzkoušet let v bezpilotním taxíku. Konstruktéři z Volocopter chtějí, aby pak ohodnotili své pocity z cesty. Zajímá je hlavně hlučnost a bezpečnost. Fakticky byste ale z letu v samořídícím elektrickém dronu neměli mít strach. Podle Evropské agentury pro bezpečnost letectví musí všechny vzdušné taxíky splňovat stejné bezpečnostní standardy jako klasická letadla.
Podívej se na Volocopter v akci >
Létající Porsche
Pokud vám přijde letoun Volocopter moc obyčejný, počkejte si na nový stroj z americké dílny Aurora Flight Sciences. Ta začala spolupracovat na vývoji městského letounu s německou automobilovou legendou Porsche. Společně chtějí vyvinout prémiový elektrický model, který přinese budoucnost dopravy zabalenou do precizně postaveného, sportovního a luxusního hávu. Podobně jako Volocopter předpovídá i Porsche, že pro létající auta bude zlomový rok 2025. To se objeví na trhu první plně vyladěné modely a nebe nad námi se začne zahušťovat bzučícími elektrickými letouny.