Sociální sítě a internet jsou nám nabízeny jako bezplatné služby, které jsou navrženy tak, aby pro nás byly dostatečně atraktivní, což se neděje samo sebou. Ve skutečnosti ale bezplatnou službou nejsou. Uživatelé "platí" informacemi a intimními údaji o sobě samých a poskytovatelé reklam penězi. Ostatně společnosti Facebook (98,5 % jeho příjmů pochází z reklamy) a Google jsou největšími reklamními společnostmi světa. Vědí, co se vám líbí, jaké jsou vaše zájmy, co kupujete, kam jdete, s kým se kamarádíte, kdy chodíte spát...
Naše data a umělá inteligence
Jak se vlastně k vašim citlivým datům tyto společnosti dostávají? Za vším stojí promyšlený algoritmus, tedy přesný návod či postup, kterým lze teoreticky vyřešit daný problém. Zná vás možná lépe než vlastní rodiče. Analyzuje váš život – věkem, rodinným stavem, školou a tím co se vám líbí to jen začíná. Dříve data analyzovali lidé, dnes už je nahradil algoritmus a umělá inteligence, která má schopnost se sama učit a zdokonalovat. Lidská síla už nestačí: Vždyť např. na YouTube jde každou vteřinu 8,5 hodiny záznamu, za minutu je to přes 500 hodin, za každý jeden den je to přes 730 tis. hodin záznamu.
Užitečná funkce nebo šmírování?
Internetové vyhledávače se vezou na vlně tzv. personifikace – zosobnění, hledání typických rysů, které každého z nás charakterizují. Chtějí o uživatelích zjistit co nejvíce, aby jim nabídly co nejpřesnější výsledky vyhledávání a přesněji zacílenou reklamu. Mnohostranné profily uživatelů se tvoří na základě jejich historie vyhledávání, historie procházení a údajů o prohlížení z webů a služeb vlastněných společností. Vyhledávač odhaduje váš věk, pohlaví, rodinný stav, příjmy i osobní zájmy. Ukládá informace o každé aplikaci a rozšíření, které používáte. Ví, jak často je používáte, kde je používáte a s kým je používáte. A také které aplikace třetích stran mají k vašemu účtu přístup.
Jaká je vaše šablona?
Poskytovatelé internetu a sociálních sítí shromažďují údaje a interakce také z jiných webových stránek, např. díky provolbě "sdílet" nebo "to se mi líbí". Sbírají také vaše biometrická data. Setkat jste se s tím mohli díky funkci rozpoznávání obličeje. Ta se používá k analýze fotek a videí, které vás zachycují – jedná se třeba o profilový obrázek a fotky a videa, na kterých jste označeni. Pokud nemáte rozpoznávání obličeje deaktivované, vytvoří se po analýze vaše jedinečné číslo tzv. šablona a použije se k porovnání s dalšími fotkami, videi a místy, kde se používá kamera.
Ví o nás víc než rodiče?
Na základě získaných údajů se provozovatelé sociálních sítí a internetu snaží nabízet obsah, který by vás mohl zajímat a prodat reklamu. A čím dokonaleji vás znají, tím víc reklamy prodají. A co se stane, když třeba do vyhledávače zadáte nejchladnější místo na zemi? Algoritmus začne odhadovat, proč ho hledáte. Když např. za týden začnete hledat levné letenky do Grónska, pravděpodobně na vás vyskočí reklama na péřové bundy ve vaší oblíbené barvě s umělou kožešinou, protože vyhledávač přece ví, že sympatizujete s ochránci zvířat. Pokud ale začnete v dalším týdnu hledat informace o nejteplejším nebo nejvzdálenějším místě na světě, začne vás zásobovat reklamami třeba na učebnice nebo zeměpisné knihy.
Váš účet, vaše data?
Poskytovatelé sítí mají toto své chování posvěceno souhlasem s datovými zásadami společnosti, které jako uživatel poskytujete při registraci účtu a souhlasíte tak se sběrem údajů. Dokud jsou dodržena všechna bezpečnostní pravidla pro ochranu osobních údajů, pak nám takové jednání může sice připadat nemorální, ale pokud nám přináší více užitku a komfortu, pak jsme ochotni ho akceptovat.
Internet jako hrozba budoucnosti
V nesprávných rukou by ale naše digitální stopa mohla být lehce zneužita. Pokud někdo naše data ukradne, lehce se dozví, kdy, kde a s kým trávíme čas. S kým třeba slavíme narozeniny a jestli budeme na velikonoční prázdniny doma, když každý rok touto dobou jezdíme na chatu. A zneužity by mohly být údaje o vás a vašem chování také pro manipulaci. Představte si například, že se rozhodujete jaký telefon si koupit. Aniž byste si to uvědomili, začnou vám vyhledávače a sociální sítě cíleně nabízet reklamy a články na telefony, o kterých se domnívají, že jsou pro vás ty pravé, ale ten pro vás skutečně nejlepší, vám možná zůstane utajen jen proto, že si výrobce nezaplatil reklamu.
Je proto potřeba ověřovat pravdivost informací, kterými vás sociální sítě a internet zásobují a nepřijímat informace pasivně. Neplatí, že co je psáno na internetu, je nutně pravda. A to je podle mnoha odborníků největší hrozba budoucnosti.
Digitální stopa pod kontrolou
Při každé registraci a před použitím nové služby se aktivně zajímejte nejen o to, co vám tato služba přináší, ale také, co za to od vás bude chtít. Projděte si všechna dostupná nastavení a zvolte pouze taková, která vám vyhovují a nijak vás neomezují. Ani vaši kamarádi o vás přece nemusí vědět úplně všechno, tak proč by měl poskytovatel vašich internetových služeb. Pokud si chcete vypnout zjišťování biometrických údajů, je to možné tady. Kliknutím na odkaz na stránce nastavení účtu u Google (Google Moje aktivita) můžete zjistit, co si tento technický gigant myslí, že o vás ví.