Americký stíhač F-14 Tomcat: Vrátí se ještě na nebe?

Americký stíhač F-14 Tomcat: Vrátí se ještě na nebe?
Sdílej
 
Američané hledali v 60. letech minulého století stroj, který by byl vhodnou náhradou za už trochu zastaralý F-4 Phantom II. Měl to být záchytný stíhač, schopný startu a přistání i na letadlové lodi.

 

Záchytný stíhač je letoun, který vystartuje v okamžiku, kdy jsou zjištěny blížící se nepřátelské bombardéry. Vyrazí jim vstříc a zlikviduje je ještě před tím, než stihnou vyhodit svůj náklad. Základní vlastnosti záchytného stíhače si lze tedy jednoduše odvodit - měl by být rychlý a s dlouhým doletem. Dále by měl mít výkonný radiolokátor, který navede na cíl řízené střely. A jelikož nepřítel se obvykle neptá, jestli může poslat bombardéry i za prudké bouře, tak by měl záchytný stíhač zvládat operovat za každého počasí a svádět souboje těsně nad zemí nebo naopak ve velkých výškách.

F-14 Tomcat jde do služby

Konkurz na vývoj takového letounu vyhrála v USA firma Grumman. Nutno podotknout, že testy prototypů se neobešly bez nehod a ne jednou se musela posádka nouzově katapultovat, aby si zachránila holý život. První kusy firma i přes tyto problémy dodala v roce 1972 a o dva roky později je armáda začala zařazovat do služby u námořnictva.

Tomcat s křídly roztaženými na maximum •  Wikimedia

Křídla s měnitelnou geometrií

F-14 Tomcat má dva motory, se kterými byly u prvních verzí trochu problémy. Vše se vyřešilo až v roce 1984, kdy přišla verze F-14D, která dostala pohonné jednotky General Electric F110. Každý motor mimochodem zvládl tah až 120,7 kN. Snad největší zajímavostí “efčtrnáctky” jsou křídla s měnitelnou geometrií. Rozsah nastavení je od 20 do 68 stupňů a čím rychleji Tomcat letí, tím více má křídla “připažená”. Celé nastavování řídí počítač, což bylo na tehdejší dobu velice pokrokové, v případě potřeby si ale pilot může geometrii měnit sám. A jelikož na letadlové lodi není místa na rozdávání, je možné křídla manuálně sklopit pod úhlem 75 stupňů, aby netrčela do prostoru. Maximální rychlost letu je 2 485 km/h.

Pohled z kokpitu z pozice zbraňového důstojníka, který seděl za pilotem •  www.flickr.com

F-14 Tomcat vidí všechno

V kokpitu sedí pilot a za ním je důstojník ovládající zbraňové systémy. Ten má krom jiného k dispozici i jednu z hlavních výhod F-14, kterou je radar. Ten byl na svoji dobu skutečně vymakaný a jakkoliv to zní neuvěřitelně, byl to první takový radar, který by řízený mikroprocesorem. “Viděl” na 310 kilometrů daleko a zvládl na tuto vzdálenost detekovat a sledovat až 24 cílů najednou. Až na 6 cílů najednou mohl důstojník vyslat řízené střely a přitom mu radar stále ukazoval všechny ostatní. Dnes má váš telefon daleko vyšší výkon, než tento radar, ale tehdy to bylo něco skutečně nevídaného.

Tomcat s křídly přitaženými co nejtěsněji k trupu •  pixabay.com

Bojem prověřený stíhač

Základem výzbroje Tomcatu je šestihlavňový kanon M61A1 Vulcan, který zvládá vystřelit až 6600 nábojů za minutu, na podvěsech pak může nést střely AIM-120 AMRAAM, AIM-9 Sidewinder, AIM-7 Sparrow, AIM-54 Phoenix, případně i střely pro zničení pozemních/hladinových cílů. Hojně využívány byly F-14 poprvé za operace Pouštní bouře. Tam měly spíše průzkumnou úlohu, kdy měly pomocí speciálního podvěsného kamerového kontejneru vyhledávat raketové systémy Scud. Za války v Kosovu pak Tomcaty shazovaly laserem naváděné pumy. Podobnou úlohu hrály i při konfliktu v Afghánistánu a v Iráku. V současné době jsou americké F-14 Tomcat mimo službu, ale sem tam se někde objeví informace, že by se do ní ještě mohly na pár let vrátit.

Letadlo Lockheed U-2: Dědeček, který špehuje dodnes

Letadlo Lockheed U-2: Dědeček, který špehuje dodnes

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Sovětské stíhače tanků: Postrachy německých šelem

Sovětské stíhače tanků: Postrachy německých šelem

 

Články odjinud