Letadlo speciálních rozměrů
Guppy znamená v překladu paví očko, což je malá sladkovodní ryba. Super Guppy ale připomíná spíše velkou létající velrybu. Speciální tvar umožňuje přepravu objemného nákladu o průměru až 7,5 metrů, délce 34 metrů a hmotnosti 24 tun. Náklad se ale musí do letadla nejdříve nějak dostat. Klasicky zezadu by to bylo kvůli ocasu nemožné. Super Guppy se proto dokáže rozpůlit. Přední část s nosem a kokpitem se může otočit o 110 stupňů.
Super Guppy je jediné
Od 60. let vznikly tři verze tohoto stroje, které sice vypadají podobně, ale ve skutečnosti jde o zcela jiná letadla. Nejstarší byl Pregnant Guppy, který se používal v letech 1962 až 1979 a přepravoval například části rakety Titan II na začátku amerického pilotovaného vesmírného programu. V polovině 60. let bylo postaveno Super Guppy, které vzniklo přestavěním vojenského letadla C-97J Turbo Stratocruiser (upravený Boeing 377).
Vznikly také čtyři kusy verze Super Guppy Turbine (SGT). Název je sice podobný, ale ve skutečnosti šlo o zcela nové letadlo. Z Boeingu 377 si vzal jen kokpit, křídla, ocas a hlavní podvozek. Na tři ze čtyř vyrobených kusů verze SGT se už dnes práší v muzeích ve Velké Británii, Francii a Německu. Poslední čtvrtý kus je ve službách NASA.
Od Apolla po Artemis
Super Guppy přepravoval kosmické lodě Apolla i některé části rakety Saturn V. V lunárním programu hraje Guppy svou roli i v současné době. Po USA přepravuje kosmickou loď Orion, která má v roce 2024 dostat člověka zpět na Měsíc. Na konci listopadu 2019 Super Guppy přepravil kosmickou loď Orion z Mysu Canaveral do Ohia do zařízení Plum Brook Station. V něm se nachází největší vakuová komora na světě. NASA v ní otestuje výdrž kosmické lodě v extrémních podmínkách a teplotách od –160 °C po 150 °C. Poté se Orion zase vrátí na Floridu, kde se bude připravovat na svůj první let do vesmíru. Při něm ještě bez astronautů obletí Měsíc.
Speciální dráha
Super Guppy nepotřebuje pro vzlet a přistání žádnou speciální dráhu. Přesto na jedné takové přistává. Na Kennedyho vesmírném středisku dosedá na dráhu, která do roku 2011 sloužila k přistávání amerického raketoplánu. Na délku má přes 4,5 kilometru, ale není nejdelší na světě. V Číně najdeme přistávací dráhu, která je ještě o kilometr delší.
Beluga
V 70. letech využíval Airbus verzi SGT pro přepravu některých komponent do továrny v Toulouse k finální montáži. Guppyho později nahradilo podobné letadlo Beluga – běluha. Svým názvem se také inspiroval ve vodním světě. Běluha je kytovec, který se vyskytuje v chladných mořích. První verze Belugy bylo v 90. letech vyrobeno pět kusů. Před dvěma lety se poprvé vznesla nová verze XL, která bude v letošním roce uvedena do provozu. Na rozdíl od Guppyho používá Beluga turbodmychadlové motory a dokáže přepravit větší a hmotnější náklad.
Guppy
Počet členů posádky: 4
Pohon: 4 turbovrtulové motory Allison 501-D22C
Délka: 44 m
Rozpětí křídel: 47 m
Výška: 15 m