Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji

Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji
Sdílej
 
Elektromotory nejsou v kurzu jen mezi konstruktéry aut, ale také ve světě letadel. Pohon bez benzinu láká výrobce dronů i velkých strojů. Umožní cestovat rychle a daleko bez zvyšování zátěže na životní prostředí, mimoto otevře cestu vývoji nové generace dopravních prostředků – létajících vozů a taxíků. Někdy ovšem stačí k úspěchu spojit staré a nové.

 

Důkazem je nový stroj z dílen Harbour Air. Jde o největšího provozovatele hydroplánů na světě, který létá hlavně po západním pobřeží Kanady a Spojených států a namísto letišť využívá speciální místa v přístavech. Nyní ve spolupráci s australským výrobcem elektromotorů MagniX úspěšně otestoval historicky první elektrické letadlo, jež bude volně k prodeji. Let proběhl v ústí řeky Fraser poblíž kanadské metropole Vancouver. Chování stroje si na vlastní pěst vyzkoušel ředitel aerolinky Greg McDougall.

Elektrobobr

Letoun vznikl na základě hydroplánu de Havilland Canada DHC-2 Beaver. Je to klasický hornoplošník, který se zrodil už v roce 1948 a díky své spolehlivosti i schopnostem pracovat téměř za jakýchkoli podmínek se používá dodnes. Konstruktéři však vyměnili jeho turbovrtulový pohon za elektromotor magni500 o výkonu 750 koňských sil. Letadlo uveze až šest pasažérů. Harbour Air má v plánu do dvou let elektrifikovat celou svou flotilu a stát se tak první aerolinkou, která nevypouští do ovzduší žádné škodlivé látky.

BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!

BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!

Spolehlivější a bez emisí

Výhoda elektrických letadel nespočívá jen v tom, že neprodukují emise a jsou tišší. Výrobce i letecké společnosti láká zejména jejich spolehlivost. Elektromotory mají oproti klasickým spalovacím motorům mnohem méně pohyblivých částí. Díky tomu, že jsou konstrukčně jednodušší, u nich hrozí nižší riziko poruchy nebo selhání. Tím pádem budou mít jejich provozovatelé méně starostí a nebudou muset každý stroj před vzlétnutím podrobovat tak časově i finančně náročným technickým kontrolám. Stejně tak budou podstatně levnější pravidelné opravy a výměny opotřebovaných dílů.

Elektroletoun Harbour Air se poprvé proletěl okolo kanadské řeky Fraser •  Profimedia.cz

Letadlo pro krátké lety

Podobně jako u aut ale platí nedostatky elektrických pohonů i u letadel. Těžké baterie zvyšují hmotnost stroje, čímž stoupá i jeho spotřeba, klesá maximální nosnost a zhoršuje se ovládání. Na jedno nabití navíc urazí elektrické letadlo podstatně menší vzdálenost, než kdyby s sebou vezlo nádrž plnou leteckého benzinu či petroleje. Podle aktuálních odhadů může mít elektrický hydroplán DHC-2 dolet okolo 160 km. Pro místní aerolinky, které létají jen na krátké vzdálenosti, to ovšem není problém. To je právě případ průkopnické Harbour Air, která spojuje města na pobřeží. Stejně tak mohou skvěle posloužit třeba na souostrovích.

Elektroletoun Nexus může kombinovat výhody letadla i vrtulníku •  Bell

Městský Nexus

Přestože e-hydroplán bude létat hlavně mezi pobřežními městy a ostrovy, výzkum elektromotorů se orientuje na provoz v metropolích. Americký výrobce helikoptér Bell nyní na veletrhu CES v Las Vegas představil nejnovější vizi takového stroje. Jmenuje se Nexus 4EX a na jedno nabití urazí až 100 km. Létá přitom rychlostí přes 200 km/h a díky čtveřici rotorů může kombinovat výhody letadla i vrtulníku, mezi něž patří hlavně možnost vertikálního startu a přistání. Na rozdíl od hydroplánu nicméně jde stále jen o futuristické vize. Podle slov tvůrců bude stroj jako Nexus k vidění v běžném provozu nejdříve v polovině, spíše však v posledních letech této dekády.

Nejrychlejší auto na světě Aspark Owl "lítá" na elektrický pohon

Nejrychlejší auto na světě Aspark Owl "lítá" na elektrický pohon

K Niagarským vodopádům potichu a bez emisí

K Niagarským vodopádům potichu a bez emisí

Bezpilotní vírník: Létající šerpa

Bezpilotní vírník: Létající šerpa

 

Články odjinud