Už v 60. letech minulého století vymysleli Marvin Minsky a John McCarthy termín „umělá inteligence“ (AI - Artificial intelligence). Co to je? Minsky a McCarthy definovali umělou inteligenci jako úkol, který je prováděn strojem nebo programem, a který vyžaduje k dokončení alespoň nějakou inteligenci.
Jedním z používaných výpočetních modelů AI je umělá neuronová síť, která simuluje chování „lidské“ neuronové sítě. Síť se skládá z umělých neuronů, které se snaží napodobit ty biologické.
Moravcův paradox
Dnes se může zdát, že jsou stroje a počítače výkonné a naprosto neomylné, vědci ale formulovali už v 80. letech 20. století princip, který je dnes známý pod názvem Moravcův paradox. Podle něj, a v rozporu s očekáváním, potřebuje umělá inteligence velmi málo výpočetní síly pro úkoly, které jsou pro člověka složité a náročné.
Naopak úkoly banální, které zvládne i malé dítě, vyžadují obrovské výpočetní zdroje. Díky tomuto paradoxu převyšujeme umělou inteligenci např. v oblasti emocí a intuice, ale šachy nebo dámu byste si s počítačem zahrát nechtěli. Kór pokud neradi prohráváte.
Náctiletí v AI
Umělá inteligence není jen pro vážené, zkušené vědce. Zapojují se do ní v posledních letech aktivně také mladí lidé z Generace Z. Před dvěma lety vznikla iniciativa Teens in AI, která podporuje mladé inovátory po celém světě, aby vytvářeli řešení využívající moderní technologie a strojové učení v celé řadě oblastí výzev.
Teens in AI pořádá workshopy a hackathony – akce, kde programátoři, případně ve spolupráci s grafiky a webdesignéry, intenzivně pracují na zadaném softwarovém projektu. Teenageři se při nich setkávají s odborníky z oboru a řeší problémy reálného světa např. v oblasti vzdělávání, bezpečnosti silničního provozu nebo snižování uhlíkové stopy.
Koronavirus i NASA
Díky Teens in AI se můžete např. zapojit do řešení současné krize, kterou způsobila pandemie koronaviru. V online prostoru můžete vymýšlet, experimentovat a vytvářet softwarová řešení.
Spolupracovat ale můžete třeba i s NASA. Jeden z úkolů třeba zněl: Vytvořte novou videohru, která využívá data NASA Earth a poskytne hráčům nový způsob interakce a zábavy s daty NASA Earth. To, co vytvoříte, může informovat, vzdělávat, inspirovat nebo jednoduše poskytnout hráčům příjemný zážitek! Další výzvy najdete tady.
Chytrá lampička Clova
Ne vždy se pomocí AI řeší jen závažná vědecká témata. Umělou inteligenci dnes najdete i tam, kde by vás ji hledat možná ani nenapadlo. Potkáte ji v chytré domácnosti, v autě, v mobilním telefonu nebo v „obyčejné“ stolní lampičce.
Nejnovějším hitem je např. inteligentní lampa na čtení s názvem Clova lampa, kterou vyvinula jihokorejská technologická společnost Naver Corp. Pomocí technologie počítačového vidění a umělé inteligence dokáže lampa převést text a obrázky z knihy do řeči, zatímco integrovaný virtuální asistent může vysvětlit význam slov a odpovědět na případné otázky dětí.
Pohádky i cizí jazyky
Výrobek má podobu klasické stolní lampy s LED světlem s malou kamerou uprostřed. Ta využívá technologii rozpoznávání obrazu k dekódování ilustrací a identifikuje psaná slova pomocí optického rozpoznávání znaků (OCR).
Mluví přirozeným hlasem vyvinutým pomocí technologie hlasové syntézy k vytvoření poutavějšího zážitku pro posluchače a dětem může pomoci také při studiu cizích jazyků. Seznam dokončených knih je navíc uložen v zařízení a odměňuje děti za dosažené milníky, zatímco rodičům nabízí vhled do jejich vzorců čtení a pomáhá jim pro děti vybrat správnou literaturu.