Železniční doprava byla více než 100 let nejrychlejším způsobem, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Kromě vlaků jezdily po kolejích také drezíny. Ručně poháněná kolejová vozidla se s rozvojem techniky dočkala modernizace.
Když v roce 1924 vypsalo československé Ministerstvo železnic soutěž na nové motorové vozidlo, zvítězila Tatra.
Železniční Tatra
Legendární kopřivnická automobilka Tatra vyslala na železnici motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Její koncept vycházel z osvědčeného automobilu Tatra 11. Čtyřmístná nebo šestimístná tatrovka neměla volant a na silnice nebo do terénu vůbec nesměla. Po kolejích jezdila až do 70. let 20. století.
Ábíčko narazilo na jednu z těchto skvostných železničních Tater během přípravy reportáže ve Výzkumném ústavu železničním.
Jeho vysokorychlostní testovací okruh poblíž vesničky Cerhenice patří mezi nejlepší místa v celé Evropě, kam se vozí na prověrku vlaky nejen z našeho kontinentu, ale i z Japonska nebo kontinentální Asie. Co se tam přesně děje (a že je toho hodně) zjistíte v časopisu ABC č. 21/2020.