Tatra bez volantu: Auto, které jezdilo jen po kolejích

Tatra bez volantu: Auto, které jezdilo jen po kolejích
Sdílej
 
Nebyl to žádný autonomní vůz, ale už před několika desítkami let si vyzkoušel, jaké je být autem bez volantu. Tatra 15/52 DM byla drezínou, která se pohybovala jenom po železničních kolejích. Nic jiného jí ani nezbývalo. Na silnici nebo do terénu nesměla.

 

Železniční doprava byla více než 100 let nejrychlejším způsobem, jak se dostat z jednoho místa na druhé. Kromě vlaků jezdily po kolejích také drezíny. Ručně poháněná kolejová vozidla se s rozvojem techniky dočkala modernizace.

Když v roce 1924 vypsalo československé Ministerstvo železnic soutěž na nové motorové vozidlo, zvítězila Tatra.

Železniční Tatra

Legendární kopřivnická automobilka Tatra vyslala na železnici motorovou drezínu označenou Tatra T 15. Její koncept vycházel z osvědčeného automobilu Tatra 11. Čtyřmístná nebo šestimístná tatrovka neměla volant a na silnice nebo do terénu vůbec nesměla. Po kolejích jezdila až do 70. let 20. století.

Ábíčko narazilo na jednu z těchto skvostných železničních Tater během přípravy reportáže ve Výzkumném ústavu železničním.

Jeho vysokorychlostní testovací okruh poblíž vesničky Cerhenice patří mezi nejlepší místa v celé Evropě, kam se vozí na prověrku vlaky nejen z našeho kontinentu, ale i z Japonska nebo kontinentální Asie. Co se tam přesně děje (a že je toho hodně) zjistíte v časopisu ABC č. 21/2020.

Koupit ABC č. 21/2020 online >

Trochu větší vláčkoviště: Testovací okruh pro vlaky

Trochu větší vláčkoviště: Testovací okruh pro vlaky

Oranžová TATRA má malého bratra: Je zpátky i zmenšená

Oranžová TATRA má malého bratra: Je zpátky i zmenšená

Černý den Orient Expresu: Záhada teroru na kolejích

Černý den Orient Expresu: Záhada teroru na kolejích

Vystřihovánky v ABC č. 4/2020

Vystřihovánky v ABC č. 4/2020

 

Články odjinud