Technologie moderní generace přinášejí nové zážitky i výzvy. Dva světoznámí jezdci Formule 1 nyní chtějí spojit svět extrémně rychlých aut a elektrických koloběžek. Tím prvním je rakouský pilot Alexander Wurz, který získal za svou kariéru několik medailí a dnes je známý hlavně jako propagátor bezpečné jízdy.
Spolu s Wurzem se do závodů koloběžek pustil Brazilec Lucas di Grassi, který po několika sezónách v F1 přesedlal do čím dál populárnější kategorie elektrické Formule E a odnesl si i její zlatou trofej.
Revoluce v motorsportu
Oba závodníci věří, že superrychlé koloběžky představují revoluci v motorsportu. Dosahovat mají rychlosti až 100 km/h. O rychlou a zběsilou jízdu bude tedy postaráno. K výhodám patří, že koloběžky nevyžadují rozlehlé okruhy s tribunami, pit stopy a dílnami jako formule nebo jiné vozy.
Jednoduchá konstrukce, skladnost a miniaturní rozměry umožní, aby se závody konaly kdekoli bez složitých příprav. Uvažuje se přímo o ulicích velkých měst, klidně i těch v historických centrech.
Ulice pro koloběžky a skútry
Organizátoři sledují více cílů. Jedním z nich je i podporovat mikromobility neboli přepravy pomocí malých bezemisních vozítek. V mnoha světových metropolích lidé raději sahají po elektrokolech nebo malých skútrech namísto aut, která jsou velká, hlučná a dusí města výfukovými plyny.
Wurz a di Grassi chtějí občanům a radnicím ukázat, že ulice jejich měst mohou sloužit nejen autům, ale i moderním prostředkům, které jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí.
Jezdit a závodit můžou všichni
Elektrické koloběžky jsou tak dostupné a konstrukčně jednoduché, že se šampionátu mohou zúčastnit profíci z jakýchkoli sportů. Přihlásit se mohou jezdci na motorkách, piloti formulí, cyklisté, skateři nebo klidně snowboardisté.
Každý z nich bude mít trochu jinou výhodu. Zatímco třeba jezdci na prknech budou mít lepší fyzičku a sílu zvládat nízké postoje, závodníci od motorů nejspíš vyniknou lepším odhadem situace v extrémně vysokých rychlostech.
Jak pojedou?
Otázkou zůstává, jaké koloběžky dostanou závodníci k dispozici. Jako nejlogičtější kandidát se jeví hyperskútr Rion2 RE90 Racing, který vyrábí technologická dílna Rion Motors v Los Angeles. S pomocí dvou silných elektromotorů dosahuje rychlosti až 160 km/h.
Je ale klidně možné, že mají tvůrci v záloze nějaké doposud utajované dvoukolé žihadlo. Sami jen ujišťují, že jsou domluvení se světoznámou firmou vyrábějící moderní technologie a že představí prototyp závodní koloběžky ještě během tohoto roku. Stejně mají prozradit i místo konání.
Zatím víme jen to, že půjde o sérii závodů v nejmodernějších metropolích světa. Nejspíš se to ale brzy dozvíme, vždyť první odmávnutí nás čeká už v roce 2021.
Extrémní elektrický motocykl Wattman
Monacká společnost Venturi Automobiles je světový průkopník vozidel na elektrický pohon. Už dvacet let staví elektrozávoďáky a před pár lety spojil síly s francouzskou dílnou Voxan, která se specializuje na silné motorky.
Společně teď představili extrémní elektrický motocykl Wattman. V příštím roce s ním chtějí trhnout světový rychlostní rekord lehkých elektrovozidel v jedné stopě. Chtějí s ní překonat tempo 351 km/h a sesadit z trůnu nejrychlejší motorku současnosti Lightning LS-218. Podle jeho sci-fi vzhledu mu docela věříme.