Největší výrobce letadel na světě vyvíjí elektrického vrtulového prcka

Největší výrobce letadel na světě vyvíjí elektrického vrtulového prcka
Sdílej
 
Stále více dopravních odborníků i firem zvedá oči k nebi. Létající auta sice jsou nápad, který už se dávno překlopil ze sci-fi knížek do skutečnosti, pořád je ale můžeme vidět nanejvýš na technologických přehlídkách než nad skutečnými ulicemi. Největší výrobce letadel na světě Airbus také vyvíjí malý městský letoun. Elektrický vrtulový prcek City Airbus nyní poprvé veřejně vzlétl a ukázal své schopnosti.

 

Silnice ve městech praskají ve švech. Lidí i aut je čím dál víc a je skoro jisté, že v budoucnu to bude ještě horší. Počet obyvatel metropolí se má každoročně zvyšovat a už za deset let bude podle některých předpovědí ve velkoměstech bydlet více než 60 % světové populace.

Létající auta se blíží

Stále více dopravních odborníků i firem proto zvedá oči na nebi. Létající auta sice jsou nápad, který už se dávno překlopil ze sci-fi knížek do skutečnosti, pořád je ale můžeme vidět nanejvýš na technologických přehlídkách než nad skutečnými ulicemi. Čas jejich ostrého provozu se ale neúprosně blíží. Malé městské drony vyvíjejí nejen specializované firmy, ale pustili se do nich naplno i největší hráči světové avioniky.

Budoucnost dopravy: Vyletíme s drony inteligentně až do nebes?

Budoucnost dopravy: Vyletíme s drony inteligentně až do nebes?

City Airbus odstartoval v Německu

Vlastní městské letadélko vyvíjí už několik let i evropský Airbus. Model zvaný CityAirbus má osm metrů na šířku i na délku a váží jen něco přes dvě tuny. Nyní ho konstruktéři představili na veřejnosti v plné parádě. Premiérový let se odehrál v německém městě Donauwörth, kde se nachází výrobna vrtulníkové divize Airbus Helicopters. Trval několik minut, při nichž se proháněl několik metrů nad zemí.

Stroj City Airbus je osm metrů široký i dlouhý •  Airbus

Elektrický prcek s osmi motory

CityAirbus dokáže převézt čtyřčlennou posádku (maximální nosnost je 250 kg), a to na vzdálenost skoro 100 kilometrů s maximální rychlostí 120 km/h. Konstruktéři ovšem předpokládají, že nebude létat daleko.

Podle jejich odhadů bude většina městských letů trvat nanejvýš čtvrt hodiny. Je pravda, že za tu dobu je možné vzdušnou čarou přeletět celou Prahu ze severu na jih, takže to asi stačí. Stroj pohání osmice elektromotorů, z nichž každý nabízí výkon 100 kW. Rotory jsou umístěné na všech stranách stroje vždy po dvojici.

Roboti z Bostonu vyrážejí: Je lidstvo připraveno?

Roboti z Bostonu vyrážejí: Je lidstvo připraveno?

Tichý robot

Díky pohonu na elektřinu je CityAirbus zcela bezemisní a také výrazně tišší než klasické helikoptéry. Hluk samozřejmě nezpůsobuje jen motor, ale i točící se rotory, takže nelze čekat, že bude létající auto zcela neslyšné jako například elektromobil. Zato velmi podobným směrem jde vývoj autonomního ovládání. Zpočátku bude stroje na dálku ovládat dispečer, v budoucnu ale tvůrci počítají s plnohodnotným autonomním provozem pomocí umělé inteligence.

Rotory elektrického letounu City Airbus jsou vždy po dvojicích •  Profimedia.cz

Uber už létá

Airbus zatím nenaznačil, kdy bude jeho létající auto v provozu, nebo kde alespoň začne zkoušet své stroje v ruchu velkoměst. Můžeme však odhadnout, že to bude brzy. Jeho největší konkurenci představuje mobilní taxislužba Uber Air, která už letos zahájila zkušební provoz v americkém Dallasu, Los Angeles a v australském Melbourne.

Vozidla jim postaví korejský technologický gigant Hyundai a odvážlivci se mohou těšit na to, že v rámci zkušebního provozu zaplatí za cestu v létajícím stroji stejně jako za obyčejný taxík. Do plného provozu pak má nastoupit v roce 2023. Věříme, že Airbus půjde stejnou cestou, a že se už brzy nad našimi hlavami proletí elektrické taxi.

Start elektrického letounu City Airbus na letišti v Donauwörthu •  Profimedia.cz

Kurzy bezpilotní akrobacie

Když se piloti učí akrobatické kousky, čekají je hodiny tréninku adaptace na extrémní situace. Jak naučit letecké triky umělou inteligenci? Vědci z Univerzity v Curychu společně s počítačovým gigantem Intel vyvinuli navigační algoritmus, který během pár hodin naučí drony akrobatické kousky.

Umělá inteligence bezpilotních strojů si je osvojí a dovede je pak používat i během běžného letu. Zní to trochu děsivě, tvůrci přesto pořád ujišťují, že stroje se člověku stále nevyrovnají – schopnostem a intuici pilota v nečekaných situacích nemůže konkurovat žádný dron na světě.

Uber Skyport: Odkud vzlétne létající taxi?

Uber Skyport: Odkud vzlétne létající taxi?

Létání v roce 2070: Jak budeme cestovat za padesát let?

Létání v roce 2070: Jak budeme cestovat za padesát let?

Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji

Stop emisím: První elektrické letadlo bude volně k prodeji

 

Články odjinud