Pro dosažení cíle spojila automobilka BMW síly s rakouským specialistou na extrémní seskoky Peterem Salzmannem. Věnuje se nejrůznějším druhům skákání, například BASE jumpům, při nichž seskakuje z pevných bodů (věžáků, útesů a tak podobně).
Base jumpeři mají na zádech speciální padák, který dovede ubrzdit jejich pád během kratší doby než u jejich kolegů vyskakujících z mnohem vyšších výšek z letadel. Jak to souvisí s BMW? Vydržte!
Motorový wingsuit
Salzmann patří mezi propagátory skákání s tzv. wingsuitem. Skokan má mezi končetinami a tělem blány, které mu umožňují měnit směr pádu a vlastně tak plachtit. Na zádech opět nese speciální padák pro bezpečné přistání.
Rozšířený wingsuit má připevněný malý motor. Člověk tak nemusí využívat jen přirozený odpor vzduchu, ale dostává příležitost aktivně řídit směr letu. Některé „motorové“ wingsuity jsou k dispozici s tryskovými motory, které jsou ale astronomicky drahé a hlučné. Tak hlučné, že se při jejich používání klepaly okenice domů na mnoho kilometrů daleko.
Elektrický Iron Man
Tři roky pracovali inženýři z BMW společně se Salzmannem na nové konstrukci kombinézy. Nyní ji dotáhli do konce a úspěšně otestovali. Prototyp nám připomíná oblek superhrdiny Iron Mana.
Na rozdíl od starších wingsuitů už nevyžívá tryskový pohon, nýbrž malou dvojici elektromotorů umístěnou na břiše letce. Je vyrobená z lehkého a pevného karbonového vlákna a nabízí výkon 15 kW. To se nezdá jako moc, ale ve skutečnosti to stačí k dosažení ďábelské rychlosti.
Let... jako na kole
Výkon elektrického pohonu letec ve vzduchu plynule reguluje pomocí podobné páčky, jaká se používá třeba na kole nebo motorce pro brzdění. Standardně zvládá udržovat rychlost okolo 100 km/h.
To je samo o sobě dost slušné. Jakmile ale aktivuje turbo režim, dokáže akcelerovat až na neskutečných 300 km/h. Motor lze také kdykoli zapnout nebo vypnout a v případě nehody má pilot při ruce bezpečnostní tlačítko, které mu ho okamžitě odepne z pasu.
Bude na prodej?
Po nekonečné sérii zkoušek ve vzdušném tunelu se Salzmann a další dva letci nedávno dočkali ostrého letu před očima fanoušků. V rakouských Alpách nasedli ho helikoptéry a nechali se vynést do výšky 3000 metrů. Pak seskočili a zhruba pět minut plachtili nad krajinou.
BMW zatím neprozradilo, zda bude tyto obleky vyrábět ve velkém a nabízet je k prodeji. Bez diskuze je to ale malá letecká revoluce a každému, kdo se někdy toužil proletět jako bájný Ikaros, nabídne elektrická kombinéza mnohem větší šanci si svůj sen splnit.
BMW a letectví
Jméno BMW máte nejspíš spojené hlavně se sportovně orientovanými luxusními vozy. Historie automobilky je ale ve skutečnosti spjatá mnohem více s letadly. Vznikla v roce 1913 ještě pod názvem Rapp Motorenwerke a začala se specializovat na stavbu leteckých motorů.
Jako první představila šestiválcový řadový motor BMW IIIa. Ten poháněl legendární dvouplošník Fokker D.VII, který na konci první světové války dominoval jako nejvyspělejší stíhač na světě.
S výrobou motorů do letounů pokračovalo BMW i za druhé světové války. Dnes známé řady luxusních aut 3, 5 a 7 začali mnichovští inženýři vyvíjet až v 60. letech minulého století. Konstrukce wingsuitu je tak doslova návrat k zapomenutým kořenům značky.