Představte si rychlý člun, který se dokáže během okamžiku ponořit i s posádkou pod hladinu a fungovat jako plnohodnotná ponorka. Přesně to je VICTA, kterou vymysleli angličtí inženýři.
Kvůli kompaktním rozměrům a nenápadnému transportu v lodních kontejnerech má sloužit zejména jako dokonalá zbraň pro špiony.
VICTA má rychlý start
Plavidlo VICTA může vyrazit na misi jako obyčejný člun, který nepřekvapí vzhledem ani velikostí. Konstrukce z lehkého karbonového vlákna umožňuje rychlou a bezproblémovou přepravu. Stačí ho tak vysadit z transportní lodi nebo klidně z helikoptéry.
Jakmile usedne na vodu, nastartuje nečekaně výkonný dieselový motor Seatek 725+. Po hladině se VICTA rozletí rychlostí až 40 uzlů čili zhruba 75 km/h, s plnou nádrží přitom urazí vzdálenost až 460 km.
Ponor do dvou minut
Ve chvíli, kdy je potřeba ztratit se z dohledu, se loď VICTA dokáže transformovat v ponorku. Pod hladinu se potopí během pouhých dvou minut.
Na rozdíl od klasických ponorek se ovšem nenapustí voda do tzv. balastních nádrží, které jsou oddělené od prostor pro posádku a slouží výhradně k tomu, aby zvýšily hmotnost plavidla a umožnila mu klesnout pod hladinu. Tady se zaplaví přímo kabina, kde sedí osazenstvo plavidla. Je tak nutné, aby byla posádka na ponor stoprocentně připravená.
Zaplavená kabina
Každý člen musí mít nasazený neoprenový oblek chránící před ledovou vodou a po ruce dýchací masku. Poté, co loď klesne pod hladinu, se posádka promění v partu potápěčů. Přesto jim plavidlo nabídne alespoň základní podporu. Nemusí nosit kyslíkové bomby, nýbrž dýchají vzduch z centrálního zdroje. VICTA nabídne dostatek vzduchu pro osmičlennou posádku na celé čtyři hodiny.
Řízení z letadla
Při proměně na ponorku se pochopitelně změní také pohon. Dieselový motor nahradí šestice elektrických propelerů, které napájí lithiový akumulátor. Díky nim může ponorka rozrážet podmořskou temnotu rychlostí až 15 km/h, a to ve hloubce až 30 metrů. Pod vodou přitom urazí na jedno nabití skoro 50 kilometrů.
VICTA využívá pro řízení elektronický systém fly-by-wire známý z letadel. Kapitán tak může snadno použít ty samé ovladače pro režim lodi i pro režim ponorky, jen se na displejích změní zobrazovaná data.
Transformer nejen pro špiony
SubSea Craft VICTA je unikátní hybridní stroj a prakticky vzato skutečný transformer. Jeho cena se pohybuje okolo 200 milionů korun. Výrobce cílí hlavně na speciální vojenské jednotky, pro něž může kombinace superrychlého člunu a ponorky ukrývat taktické eso v rukávu.
Stejně tak ji ale půjde využít i pro mírumilovné účely. Konstruktéři například tvrdí, že je ideální pro pozorování života velryb. Možná se tak dočkáme podmořské revoluce i my, civilisté – a budeme snadno objevovat život v mořích na hladině i pod ní. (ABC)
Podmořský salon
Floridská společnost Triton Submarines staví už řadu let jedinečné ponorky pro průzkum podmořských hlubin. Nyní představila největší stroj své historie Triton 3300/6. Americké noviny ho hned překřtili na podmořský salon. Podle výrobce je to totiž největší turistická ponorka všech dob.
Do ponorky Triton 3300/6 se vejde hned šest pasažérů, takže snadno pojme na výlet celou rodinu. Vyniká tím, že posádka sedí v celoskleněné kabině a může pozorovat svět pod hladinou tak, jako by byla opravdu jeho součástí.