Nabíjecí systém německé automobilky Volkswagen může snadno začít využívat jakékoli placené parkoviště, parkovací dům nebo podzemní garáž. Skládá ze dvou částí. Tou první je přívěs na kolečkách naplněný akumulátory, tou druhou pak robot, který celou zásobárnu energie převáží, nabíjí z ní auta a stará se také o její dobíjení.
Robot je kompletně samostatný – autonomní – a nepotřebuje asistenci člověka nebo operátora. Krom toho pobral i trochu inteligence samořídicích vozů, takže se na parkovišti umí vyhnout a uvolnit místo projíždějícím autům.
Dobití přes aplikaci
Robot se ovládá výhradně přes mobilní aplikaci nebo přímo z dotykové obrazovky v autě. Jakmile dostane povel, probudí se z hibernace a přiveze k autu dobíjecí přívěs. Pak otevře krytku zásuvky elektromobilu, zapojí kabel a odjede si na chvilku zase zdřímnout.
Pokud se mu sejde požadavků více, tak samozřejmě nespí a vyrazí hned obsloužit další auto. Když je nabíjení u konce, přívěs zase odpojí a vrátí zpět do dobíjecí stanice.
Robot pomůže všem
Inženýři z Volkswagenu představili vizi dobíjecího robota poprvé už před rokem. Nyní dokončují funkční prototyp a rádi by ho co nejdříve nabídli řidičům a garážmistrům. Je to jednoznačně velký krok kupředu oproti tzv. wallboxům, které jsou k dispozici nyní.
Wallboxy jsou v podstatě nástěnné nabíječky, které nabídnou sice to samé, co robot, ale pouze pro jedno parkovací místo. To musí být navíc vybavené elektrickým rozvodem a zásuvkou. Pojízdný robot nic z toho nepotřebuje, zabere minimum místa a zvládne obsloužit postupně celé parkoviště.
Konkurence od Samsungu
Tvůrci prototypu zatím neukázali jeho fungování v provozu ani neuvedli termín, kdy ho dokončí. Víme jen, že by měl nabídnout rychlost dobíjení alespoň 25 kW za hodinu. Klasický elektromobil by tak zvládl nabít za jednu až dvě hodiny.
Možná se ale dočkáme docela brzy. Podobný prototyp totiž už před dvěma lety představil korejský Samsung s robotem EVAR a nedávno se pochlubil s odhadem, že do roku 2030 jich prodá po celém světě 37 milionů. Za pár let si tak na parkovišti budete muset dát pozor nejen na vyjíždějící auta, ale i na projíždějící roboty.
Za pět minut nabito
Jeden z největších problémů aut na elektřinu je dlouhé dobíjení. Pokud ho zapojíte do klasické zásuvky, bude trvat půl dne i déle. Použijete-li veřejnou rychlonabíječku, stihnete to klidně za půl hodiny. Stejně je to ale oproti klasickému tankování na benzince znatelné zdržení.
Veřejné dobíjecí stanice tak může zachránit jen další zrychlení, které je naštěstí na cestě. Izraelská společnost StoreDot vyrábí baterie se superrychlým dobíjením do mobilů, dronů nebo motorek. Nyní vyvinula bateriový systém, se kterým dobijete auto za pouhých pět minut. Využívá k tomu nanočástice umožňující rychlejší průchod iontů. Nové řešení je navíc levnější na výrobu a snazší na recyklaci.