Požární robot Thermite jezdí na pásech a vypadá jako miniaturní tank, namísto kanonu má ale výkonné vodní dělo. Za minutu vychrlí na požár skoro 100 hektolitrů vody. Ovládá se na dálku podobně jako dron pomocí soustavy páček. Operátor přitom může sledovat výhled z robota díky kameře s vysokým rozlišením.
Robot rozprašovač
Robot Thermite není zdaleka jediná robotická technologie pro boj s ohněm. Italská společnost EmiControls ve spolupráci s německým výrobcem hasičských aut Magirus vyvíjí řadu AirCore. Nejnovější model nese jméno TAF60.
Podobně jako americký robot jezdí na terénních pásech a ovládá se na dálku. Namísto vodního děla má rozprašovač vytvářející chladivou mlhu. Ta dokáže rychle ochladit nejen epicentrum požáru, ale i širší okolí, a to na dálku až 300 metrů. Zvládne přitom rozprášit 60 hektolitrů vody za minutu, takže za svým americkým sourozencem výrazně nezaostává.
Hasiči elektroaut
Oba roboti jsou nižší než člověk a nevadí jim škodlivé zplodiny. Skvěle slouží například při požárech v tunelech, metru nebo v případě, že dojde k požáru v chemických závodech či elektrických rozvodnách.
Výrobci navíc slibují, že pomohou při požárech elektromobilů. Ty nelze uhasit během pár minut jako klasická auta, ale vyžadují často i mnohahodinový zásah. Baterie totiž může i po uhašení znovu vzplanout. Roboti AirCore nebo Thermite mohou rozprašovat nejen vodu, ale i speciální chemikálie, kterými elektrický vůz zchladí rychle a z bezprostřední blízkosti bez rizika ohrožení života.
Elektrická revoluce
Nástup robotů neznamená, že by klasická hasičská auta byla minulostí. Naopak. Přední světový výrobce Rosenbauer nedávno nasadil do provozu vozy, které mají přinést revoluci v záchranných akcích.
Zásahová vozidla RT (neboli revoluční technologie) jezdí na elektřinu a pro případ nouze mají ještě dieselový generátor. Nabízejí tak mnohem tišší provoz pro použití ve městech a jsou plné kamer, senzorů a online komunikačních systémů, aby mohli být hasiči neustále ve spojení s centrálou.
K tomu slibují lepší jízdní vlastnosti. Díky rovnoměrnému rozložení baterií mají nižší a stabilnější těžiště, což při jízdě s náklaďákem plným vody přijde vhod.
Puška pro hasiče
Rosenbauer mimo jiné vyvinul i unikátní hasičský nástroj RFC CUTTEX. Vypadá jako útočná puška, ale slouží jiným účelům. Efektivně a rychle zchlazuje požáry uvnitř budov, kde je proud vody z klasické hadice příliš silný.
Krom toho má úžasnou vlastnost – umí řezat vodním paprskem. Představte si proud vody tak natlakovaný a koncentrovaný do jednoho bodu, že dokáže udělat během pár vteřin díru do cihly, betonu nebo klidně oceli. Hasič tak může hned po uhašení pomoci uvězněnému člověku nebo překonat překážku, aniž by musel rozbalovat speciální vybavení.
Rudé drony
Hasičská revoluce probíhá navíc nejen i na nebi. Čínský EHang, jeden z předních výrobců a vývojářů řiditelných dronů, loni ukázal světu svůj nástroj na boj s ohněm ve výškových budovách. Letoun 216F se dokáže vznést až do výšky 600 metrů a vytáhnout s sebou 150 litrů hasicí pěny společně s šesticí hasicích bomb.
Kanonáda požárů
Že jste o hasicích bombách nikdy neslyšeli? To je v pořádku. Jde také o čínskou novinku, která po vhození do ohně exploduje a vypustí chemikálii dusící plameny. Před pár měsíci ji dokonce vyzkoušeli naostro v provincii Šan-si.
Při lesním požáru stříleli obří hasicí bomby pomocí vojenských kanonů na vzdálenost až pět kilometrů, aby utlumili plameny předtím, než na místo dorazí hasičské jednotky. Jedna taková bomba dokázala zlikvidovat požár o rozloze rodinného domu.
Bezpilotní záchranář
Hasiči také zachraňují lidské životy. Lotyšský výrobce robotů Aerones proto sestrojil záchranářský dron schopný unést až 180 kilo nákladu. Nabízí ho jako záchranářské vybavení například při nebezpečné práci na moři, kde hrozí pád do vody a utonutí. Dron dovede bleskově přiletět na pomoc, spustit tonoucímu pomocné lano a vytáhnout ho do bezpečí.
Oblek do pekel
Někdy je potřeba vydat se do akce po svých. Moderní protipožární oblek dokáže člověka uchránit před extrémními teplotami. Například vrcholný model americké značky Newtex X60 vzdoruje prostředí rozpáleném až na 815 °C a náhlému proudění horka až o teplotě 1650 °C.
Kromě hasičů ho mají ve výbavě také v armádě nebo na ropných rafineriích. Základem je špičková izolace, kterou chrání hliníková vrstva odrážející 95 % tepla zpět do prostředí. Oblek přitom váží necelých 25 kg. To nám za proměnu na azbestového muže nepřijde zase tak moc.
Požárníci na cloudu
Boj s ohněm se přes všechny nové technologie stále neobejde bez statečných mužů a žen, kteří se mu nebojí postavit čelem. Americká firma MSA se proto snaží obohatit jejich obleky o co nejvíce chytrých technologií.
Novinkou je přístroj LUNAR. Vypadá jako kříženec mezi mobilem a vysílačkou, ale umí toho mnohem víc. Neustále sleduje přesnou polohu všech členů týmu, na displeji s vysokým rozlišením zobrazuje termovizní pohled na místo požáru a okamžitě spustí alarm v případě, že jeho nositel ztratí vědomí. Navíc sbírá neustále data a propojuje celou akci od lidí v epicentru dění po vzdálenou podporu.
Historie hasičských vozů
Víte, že hasičské vozy jsou skoro tak staré jako celá naše civilizace? O povozech s pístovým čerpadlem, které sloužily k hašení požárů, se zmiňuje už starověký vynálezce Hérón Alexandrijský. Pochopitelně byly poháněné ručně a hasit požár znamenalo pořádnou dřinu při pumpování.
V 19. století sestrojili vynálezci první motorová čerpadla. Lidská práce ale tak docela neodpadla. Motor totiž bylo nutné ručně přenést na místo požáru. Po pár dekádách nastoupili koně a až v 20. století se začaly v Anglii objevovat první motorizovaná hasičská auta.