V současnosti zatěžuje silnice kamionová přeprava, HyperPort hodlá těžký náklad odklonit do potrubí a založit zcela nový typ obchodní infrastruktury. Má být nezávislá na pozemních komunikacích, rychlá, ekologická a provozně rentabilní.
Zásilka v kapsli
Podle nového konceptu by z námořních přístavů mířily kapsle s nákladem ve vysokorychlostním potrubí do vnitrozemských skladišť a teprve po vykládce na autonomní elektrokamiony by se zboží dostalo na lokální silnice.
Video: Doprava budoucnosti vozí náklad v kapslích
Doprava nákladu potrubím je koncipována jako vysokokapacitní. Denně by mohla odbavit až 2 800 námořních kontejnerů, každý na stovky kilometrů daleko během pouhých několika minut. Rychlost přesahující 1000 kilometrů v hodině dodá kapslím princip magnetické levitace v kombinaci s indukčními motory a vzduchovými kompresory.
Rychle a ekologicky
Futuristická nákladní dráha, při které se minimalizuje tření i spotřeba energie, vychází z konceptu Hyperloop, který v roce 2013 představil vizionář Elon Musk. Dnes technologii vyvíjí a testuje několik společností po celém světě v čele s Hyperloop Transport Technologies. Pokud se osvědčí, bude nejen rychlá, ale i ekologická.
Vize dopravy budoucnosti
Komplexní dopravní systém typu přístav-kapsle-silnice má vzniknout podobně jako železnice v 19. století „na zelené louce”. Podle dosavadních odhadů by jeden kilometr dráhy měl stát například v Číně 17 milionů dolarů a v Americe až 56 milionů.
Kvůli vysokým vstupním nákladům je praktické využití konceptu zatím v nedohlednu. Přepravní firmy by však mohla lákat slibovaná efektivita provozu. Hyperloop Transport Technologies předpokládá, že jakmile se nová technologie a konstrukce ustálí, zboží bude moci po světě cestovat leteckou rychlostí za cenu pozemní dopravy.