Štefan Klein je slovenský vynálezce, který svůj život věnoval vývoji létajícího auta. Před osmi lety poprvé vzlétl jeho stroj Aeromobil. Zaznamenal s ním obrovský ohlas po celém světě, ale v prozkoumávání možností letu a jízdy neustal. Pustil se do stavby dalšího obojetníka jménem AirCar a před pár týdny s ním uskutečnil první meziměstský let.
Na silnici i na nebi
Na silnici vypadá jako závodní speciál. Stačí ale zmáčknout tlačítko a auto se začne velmi rychle měnit v letoun. Nejprve se protáhne jeho záď a ze spojleru se rázem stanou ocasní plochy. Pak se automaticky zvednou a do stran rozloží křídla. Celá proměna trvá pouhé dvě a půl minuty. Pak můžete vzlétnout. Nyní se prototypu AirCar podařilo dokázat, že to není jen konstruktérská hračka.
AirCar v provozu
Štefan Klein s ním podnikl meziměstskou cestu vzduchem a zemí v opravdovém provozu. Z města Nitra na jižním Slovensku nejprve doletěl do hlavního města Bratislavy, které je zhruba 70 kilometrů daleko. Z bratislavského letiště se pak vydal po silnici do centra, kde představil stroj veřejnosti. Díky kombinaci letu a jízdy se mu podařilo zvládnout celou trasu za poloviční čas, než kdyby jel klasickým autem.
Zatím létá bez problémů
Výlet do hlavního města ale není jedinou úspěšnou cestou hybridu AirCar. Má za sebou už více než 40 hodin zkušebních letů bez jediné závady. Vyšplhal se až do výšky 2500 metrů a zvládl i vzdušné testy náklonů a manévrovatelnosti. Konstrukce vozu využívá kompozitní materiály. V případě nehody máte pojistku v podobě balistického záchranného systému s padákem.
Máte zájem?
Stroj pod kapotou ukrývá motor BMW o výkonu 160 koní, se kterým dokáže létat až 190 km/h. Pro příští prototyp tvůrci chtějí instalovat dokonce dvakrát silnější motor. Rychlost ve vzduchu by tak měla dosáhnout až 300 km/h s doletem úctyhodných 1000 kilometrů. K tomu, abyste se v něm mohli svézt, budete potřebovat pouze klasický řidičský průkaz a leteckou licenci CS-23 pro malé letouny. Cena AirCar se bude pohybovat mezi 12 a 20 miliony korun.
Experimentální ruský kolovůz
Většina dronů létá pomocí série vrtulí umístěnými nad kabinou. Existuje ale technologie, která vypadá jako z budoucnosti, a její průkopníci slibují, že nabídne nejlepší ovladatelnost v historii létajících strojů.
Systém se skládá z několika křídel, které se otáčejí okolo osy uprostřed válce. Když se roztočí několik takových válců, může letoun extrémně rychle manévrovat v jakémkoli směru. Kolovůz je experimentální stroj ruského vládního výzkumu. Pohání ho hybridní systém založený na elektromotoru se záložním naftovým generátorem pro dolet až 500 km. Má uvézt až šest pasažérů s maximální rychlostí 250 km/h. Nedávno poprvé úspěšně vzlétla jeho zmenšenina. Do výroby by měl jít za tři roky.