Svět kolem nás se jednou obohatí o umělou realitu, na kterou si doslova sáhneme. A možná to bude takzvanou haptickou rukavicí, kterou už sedm let vyvíjí laboratoře společnosti Meta (jak se přejmenoval internetový gigant Facebook).
Virtuální realita od Facebooku
Když si oblékneme haptickou (hmatovou) rukavici a přilbu pro virtuální realitu od Facebooku, můžeme uchopit do rukou grafické předměty jako byly skutečné. Uvěřitelné pocity zprostředkovávají vzduchové polštářky, které se nafukují a smršťují podle našich reakcí. Pod nimi se ukrývá chytrá elektromechanika a futuristické materiály.
Jak funguje prototyp optické rukavice od Facebooku:
Rukavice reprezentuje pokrok v měkké robotice, sledovací (tracking) technologii, speciálním textilu a mikrofluidních čipech pro řízení tlaku a vibrací. Pro komerční využití ale ještě není připravena. „Teprve se učíme, jak co nejlépe nové technologie zkombinovat. A také zjišťujeme, jak se přizpůsobit různým velikostem a tvarům lidských rukou,” říká vedoucí laboratoře Sean Keller.
Rukavice pro zábavu i výuku
Haptická rukavice by se jednou mohla uplatnit při zábavě, nakupování, výuce nebo medicíně. Než se ale dostane k běžným zákazníkům, musí ji vývojáři upravit tak, aby byla pohodlná k nošení, nepřehřívala se a člověk s ní nepřipomínal Střihorukého Edwarda.
Výzkumníci musí například zmenšit většinu součástek a minimalizovat kabeláž. Nyní pracují na pokročilé verzi aktuátorů (motorků), zodpovědných za převod digitálních povelů z virtuální reality v mechanický pohyb. Většina z nich by měla být nakonec elektro-pneumatická. Rukavice díky tomu bude ohebnější a získá přirozeně rychlou odezvu.
První Meta
Rukavicím se zpětnou vazbou se v posledních letech věnovala řada projektů zaměřených na různé obory lidské činnosti, od hraní her po virtuální autoškolu. Meta je první globální korporací, která zveřejnila svůj zájem tento typ zařízení masově prodávat.
Spolu s rukavicí pracují autoři projektu také na nástrojích pro softwarové vývojáře. Ve světě technologií totiž o úspěchu produktu rozhoduje především nabídka aplikací.