Venturi je jedna z předních evropských dílen zaměřených na rychlost. Před více než deseti lety například sestrojila nejrychlejší elektroauto na světě VBB-3. Rekord 549 km/h s ním drží dodnes. Od začátku se také účastní závodů Formula E a provozuje divizi Voxan, která posouvá hranice možností jednostopých vozidel. Není tomu ani rok, co se její motorce podařilo překonat během jednoho dne 11 světových rekordů.
Přání knížete a dobrodruha
Před časem se konstruktéři pustili do nečekaného díla. Na popud monackého knížete Alberta II., slavného sportovce a dobrodruha, se rozhodli využít své znalosti elektromotorů k navržení bezemisního polárního vozidla pro výzkumníky na Antarktidě.
Venturi Antarctica je pásák, který nabídne místo pro šestičlennou posádku a celou řadu výzkumných přístrojů. Kvůli kombinaci kompozitních materiálů a izolace používané na vesmírných lodích zvládne bez problému fungovat i při mrazech dosahujících –60 °C.
Elektromobil řízený joystickem
Pásák se ovládá pomocí joysticku umístěného ve středovém panelu. Mohou tak řídit oba pasažéři na předních sedadlech. Antarctica má navíc motor na každém pásu, takže je díky joysticku jednodušší ovládat obě strany vozu.
Na jedno nabití ujede až 50 km, a to rychlostí nejvýše 25 km/h. Přijde vám to málo? V porovnání s klasickými auty rozhodně, ale nezapomínejte, že jde o stroj do extrémních podmínek. Žádný polárník nepotřebuje prosvištět celou Antarktidu za pár hodin, zato ale musí mít stroj, kterému nezačne kvůli okolnímu mrazu stávkovat baterie.
Mrazivé polární slunce
Střechu vozidla zdobí velký solární panel. To se může zdát v polární krajině trochu podivné, má to ale svůj význam. Panel dokáže i v prostředí Antarktidy generovat dostatek elektřiny pro topení a radiovou komunikaci. Posádka tak má vždy jistotu, že i kdyby došlo k jakékoli nehodě, bude mít spojení se základnou a při čekání na pomoc neumrzne.
Bezpečnost zajišťuje též trojice panoramatických kamer pokrývající celé okolí vozu. V případě jakéhokoli zádrhelu tak nemusí polárníci hned vystupovat, ale stačí zkontrolovat obrázek na centrálním displeji.
Do akce!
Ve Venturi si dali opravdu záležet, aby své technologické inovace poměřili s realitou. Prototyp nejprve otestovali ve francouzských Alpách. Poté se přesunuli na základnu na severozápadě Kanady v oblasti, která je známá svým nehostinným terénem a extrémním podnebím. Auto zde zvládlo například 42 kilometrů dlouhou cestu drsnými horami při teplotách okolo –35 °C.
Stroj je nyní na cestě na Antarktidu a zahájí svou kariéru v belgické výzkumné stanici princezny Alžběty. Kromě mrazů zde bude muset čelit také vichřicím o rychlosti až 300 km/h. Držíme mu palce.
Fat Truck: Obojživelník z Kanady
Tvůrci polárního vozu Venturi dobře věděli, proč jeho schopnosti testovat právě v Kanadě. Nehostinná země vyžaduje speciální stroje, a proto zde vznikl i obojživelný pick-up Fat Truck. Výrobce Zeal Motor z Québeku ho nabízí firmám z těžařského nebo energetického průmyslu.
Obojživelný Fat Truck se rovněž ovládá joystickem a jeho obří kola dovedou kromě jízdy také sloužit jako lodní lopatky. Uveze až tunu nákladu. Proto je o něj zájem hlavně jako o pomocníka na převoz specializovaných nástrojů, kterého nikdy nic nezastaví. Ze stejného důvodu si ho zamilovali i hasiči v odlehlých oblastech.