Zeptejte se táty, po čem jako malý toužil. Možná, že po horském kole - velký rám, pneumatiky s hlubokým vzorkem, perleťový lak a hlavně: spousta převodů k přehazování. Dnes šlapání na mnohých včetně „horáků“ kolech usnadňuje elektromotor a do dvou let se na trhu objeví dokonce modely s automatickou převodovkou.
Šlapátka, elektromotor a převodovka
První funkční samočinnou převodovku pro jízdní kola právě uvádí do sériové výroby francouzský výrobce Valeo. Sedmistupňový systém je ukrytý v rámu kola společně s elektromotorkem a pracuje podobně jako automat v automobilu.
Převodovka je inteligentní a adaptivní: Řadí potřebné převody podle síly, kterou jezdec šlape do pedálů. Již od prvního protočení klik systém plynule vyhodnocuje, jestli se jede po rovině, z kopce, anebo nahoru.
Video: Představuje se automatická převodovka pro jízdní kola:
Nový převodový systém se má v budoucnu objevit na většině typů kol, od městských a trekingových přes horská až po užitková (třeba pro poštovní doručovatele). Na nich bude možné údajně bez námahy uvést až 150 kg náklad do 14procentního stoupání (to už je jako cesta do hor).
Valeo tvrdí, že jeho použitý elektromotor je o víc než polovinu výkonnější, než elektromotory, které se do elektrokol montují dnes.
Francouzi v čele pelotonu
První kola s novým typem pohonu budou pravděpodobně francouzského původu. S výrobcem automatické převodovky totiž aktuálně podepsalo smlouvu čtrnáct producentů kol z domovské Francie. Do roku 2024 by měli poslat na trh prvních sto tisíc kusů kol. Postupem času se však technologie rozšíří do celého světa.
Valeo tvrdí, že s použitím automatického pohonu zmizí z kola asi padesát drobných součástek. To má podle výrobce převodovky zjevnou výhodu: už nebude zapotřebí servisovat přehazovačky, řazení na řídítkách, lanka, ozubená kolečka a spoustu dalších drobných dílů.
Potenciální problém nového řešení je ale taktéž nasnadě: porouchanou automatickou převodovku si v terénu neopravíte. A když silnému motoru dojde energie z baterií, zbytek cesty je na vás.