Na silnici a ve vzduchu dovede lidstvo svištět neskutečným tempem. Zato ve vodě je to mnohem horší. Aby loď rozrazila vodní bariéru, musí vynaložit mnohem více úsilí než letoun protínající řídký vzduch ve výšce tisíců kilometrů nebo auto roztáčející kola na hladkém asfaltu.
Nejrychlejší lodě na světě proto lámou rekordy se sotva 100 km/h. Ještě mnohem těžší to mají ponorky, které před sebou musí tlačit vodu celým svým objemem.
Pomalé elektro ponorky
V posledních letech se objevilo hned několik elektrických ponorek, které vypadají jako závodní stroje. Nenechte se ale oklamat jejich vzhledem. I takový DeepFlight Dragon s vizáží sporťáku z Le Mans se může pohybovat nanejvýš rychlostí 7,4 km/h.
Super Sub nasadila tempo
U-Boat Worx nyní posunula laťku o velký kus dál. Představila novou ponorku jménem Super Sub, která dosáhne tempa až 15 km/h. Dokáže se dostat do hloubky až 300 metrů, uveze trojčlennou posádku a na jedno nabití vydrží brázdit hlubinami až 8 hodin.
Hlubinné pohodlí
Ponorka Super Sub se snaží kupce nalákat nejen rychlostí, ale i luxusním interiérem. Pasažéři sedí na prvotřídních anatomických sedačkách ve skleněné kóji, z níž mají téměr dokonalý výhled na všechny strany.
Díky třízónové klimatizaci si může každý z nich nastavit vnitřní ovzduší, které mu co nejvíce vyhovuje, a k průzkumu hlubin moří si pustit soundtrack ze špičkové hi-fi soustavy ovládané přes Bluetooth. Abychom nezapomněli, v kóji nechybí ani lednice na chlazené nápoje.
Neustálá kontrola
Stroj se ovládá pomocí joysticku jménem SHARC. Ten umožňuje plynulou kontrolu nejen nad pohybem ponorky, ale i změnu těžiště třeba pro situace, kdy je potřeba rychle a hladce klesnout co nejníže. Veškeré informace a nastavení vidí pilot na dotykové obrazovce.
Ponorka kromě toho neustále komunikuje se světem nad hladinou. Pomocí jednoduchého dálkového ovladače ji lze navigovat bez přítomnosti pilota pod vodou a pomáhá sladit pohyb ponorky a podpůrné lodi tak, aby fungovaly v dokonalém tandemu.
Bezpečnost především
Super Sub nakonec vyniká i bezpečnostní výbavou. Při jízdě musí pilot stisknout každých deset minut tzv. tlačítko mrtvého muže. Pokud to neudělá, bude si ponorka myslet, že došlo k problému, a okamžitě sama zahájí výstup na hladinu tou nejkratší cestou.
Někdy ale nemusí být návrat na povrch možný. Super Sub proto zajišťuje podmínky pro udržení života posádku po dobu 96 hodin. To jsou celé čtyři dny s dostatkem vzduchu, jídla, pité vody a kapacity záložních baterií pro bezpečnostní komunikaci. Hledání ztracené ponorky zjednoduší také bóje s vysílačem signálu o pozici, kterou můžete v případě nouze vyslat na hladinu.
Nejrychlejší ponorka
Ruské válečné ponorky jsou pojem, který bude navždy patřit do učebnic. Jeden z nejodvážnějších experimentů byl model K-222. Vznikl v roce 1963 s cílem vytvořit extrémně rychlou útočnou ponorku.
Poháněla ji dvojice jaderných reaktorů a pro maximální pevnost v hlubinách měla tehdy unikátní trup ze slitiny titanu. Kombinace výjimečných technologií se osvědčila. Při testech dosáhla ponorka rychlosti 83 km/h, což je rekord, který dodnes nikdo nepřekonal. Kvůli vysoké ceně a nízké výdrži způsobené extrémní zátěží skončil její příběh jen jako drahý experiment.