Kolo blízké budoucnosti už doma táta synovi asi jen tak neopraví. Pravděpodobně totiž bude mít elektromotor, automatickou převodovku a brzdy s „ABS„. Právě protiblokovací brzdový systém, který je dosud znám z aut a motocyklů, napodobuje součástka OutBraker určená pro jízdní kola.
Hlavně nedostat smyk
Systém ABS se v autech a motocyklech stará o bezpečné zpomalení. Kola se díky němu při brzdění zcela nezablokují a nedostanou smyk. OutBraker od stejnojmenného výrobce z Jižní Koreji je malá kovová součástka, která se snaží o totéž, ačkoliv je menší a jednodušší. Po letech vývoje se mezi cyklisty vrací v pokročilé verzi.
Jak funguje ABS pro kola
OutBraker existuje ve dvou verzích pro horská a silniční kola. Instaluje se jako doplněk na běžné kotoučové brzdy mezi brzdovou hadičku a páku na řídítkách. Odtud reguluje přetlak v brzdovém potrubí, aby při brzdění zabránil nebezpečnému zablokování předního kola. Cyklista by tak ani při silném brzdění neměl dostat smyk nebo “přeletět” přes řidítka.
Zakousnutí do brzdového kotouče
Brzdy s protiblokovacím systémem vyvíjí v současnosti více výrobců, OutBraker je ale technicky nejjednodušší. Pracuje jako jednoduchý omezovač tlaku v hydraulice. To znamená, že reguluje účinek brzdové kapaliny, která po zmáčknutí páky na řídítkách „tlačí” v hadičce na brzdové destičky a ty se „zakusují” do brzdového kotouče, čímž brzdí kolo.
Protiblokovací součástka v sobě nemá žádnou elektroniku, a tak nepotřebuje být napájena energií. Zároveň nepoužívá senzory blokování kol jako skutečné ABS v automobilech. Nezohledňuje tedy případné změny terénu či počasí, anebo proměnlivou třecí sílu mezi destičkami a kotoučem, pokud například za deště navlhnou.
Celkový účinek zařízení musí jezdec předem nastavit otočným kolečkem u řídítek. Podle jízdního stylu, vlastní váhy nebo náročnosti terénu může určit, jak moc se mají brzdy do kola.
Test protiblokovacího systému pro jízdní kola
Vývoj brzd s protiblokovací vlastností reaguje na stále vyšší rychlosti elektrokol a jejich rozšíření mezi cyklisty začátečníky. Povinná výbava to ale není, jako například u automobilů nebo motocyklů. To je jeden z důvodů, proč se s cyklistickým „ABS” zatím běžně nesetkáme.
Zároveň se ještě nepodařilo vyrobit takový brzdný systém, který by byl na bicyklech spolehlivý za všech jízdních podmínek. OutBraker se ideálu zatím jen přibližuje.